Thursday, July 29, 2010

antara jam yang ku temui, kau saja kini dalam renungan...

jam baru aku (17/07/2010)

akhirnya aku ada jam yang dibeli dengan duit sendiri. sebelum-sebelum ni memang aku ada jam. tapi semuanya orang yang belikan. maklumlah masa tu aku belum keje lagi mana mampu nak beli jam. jam ni aku beli kat kedai jam dalam carefour seremban lepas balik dari party hari jadi anak mekchu. semuanya gara-gara encik capo grande yang menunggu order KFC didalam kedai jam lalu aku pulak yang terpaksa beli jam sebab dah  berkenan. nak pulak, duit tengah banyak jadi, tak kisah hagenya berapa. lalu, aku pun terus je beli bila dah berkenan. seterusnya encik capo grande pulak nak beli jam sebab  jeles tengok tangan bini dia ada jam cun. huhuhu


sejarah jam aku.

masa kecik-kecik lebih kurang umur 5-6 tahun, bangcik pernah belikan jam untuk aku. itulah 1st time tangan aku merasa pakai jam. tapi biasalah, budak kecik pakai jam sekejap je dah jahanam.

masa darjah 3, mak dan arwah abah aku belikan jam untuk aku dan lida. aku ingat lagi jam tu, warna hitam, dalam dia putih lepas tu ada kartun warna biru. aku sayang sangat jam tu. tapi...aku sendiri jahanamkan. masa tu aku bergaduh dengan lida. disebabkan aku tengah mengamuk tak puas hati sebab tak dapat nak melawan (maklumlah, masa tu aku memang selalu jadi mangsa buli dia) aku capai benda yang paling dekat dengan aku iaitu jam aku sendiri lalu aku hempas ke simen. serta merta jam aku pecah dan terus tak berfungsi. lalu aku menyesal lalu menangis sambil peluk jam yang dah tak bernyawa tu. maafkan aku jam. huhuu. sejak tu aku dah takde jam. mak dengan arwah abah aku kata tak nak belikan aku jam lagi sebab aku dah jahanamkan jam tu. *_*.

masa aku form 3, mak aku belikan jam untuk aku lagi. masa ni abah aku dah setahun meninggal. sesungguhnya aku tak pernah meminta dibelikan jam, mak aku sendiri yang tanya aku nak jam ke tak. lepas tu mak aku suruh pilih. aku pilih yang murah je. tapi mak aku suruh pegi pilih kat jam yang hage ratus-ratus. aku dengan berat hati menurut perintah sahaja. menurut emak aku:

"den suruh pilih tu pilih yo lah. kok den takdo duit takdo lah den nak bolikan"

sebagai seorang anak yang menurut kata, aku pun memilih jam yang agak mahal bagi akulah. dah hage 3 angka, kompemlah mahal. citarasa aku hanyalah jam yang sporty. aku suka pakai jam sporty sesuai dengan aku yang wildcutecat ketika itu. dan pilihan warna kompemlah hitam putih. aku dah berjanji dengan diri aku sendiri untuk menjaga dan menyayangi jam itu seperti nyawa aku sendiri. mahal tu mak aku belikan. sejak itu aku bergaya dengan jam sporty yang aku pakai sehinggalah tahun akhir di UTM. dimana akhirnya jam itu rosak dan tidak dapat diselamatkan lagi dan aku sangat sedih mengenangkan jam tu banyak berjasa pada aku. bila aku dah takde jam, mak aku belikan aku jam lagi iaitu pada tahun 2005. kali ni jam perempuan. memandangkan mak aku nak belikan lagi, jadi aku biarkan sahaja kali ni mak aku pilihkan dan aku pakai je. lepas setahun bateri jam ni habis, dan aku asik lupa nak tuka bateri jam tu sampailah dia rosak sendiri. jam ni aku kurang sayang sket sebab dia tak sporty. huhuhuhu.

lepas 3 tahun aku ada jam sporty lagi yang bukan aku beli tapi hadiah hari jadi aku pada tahun 2009 dimana jam itu sekarang berada ditangan lida sebab dia tahu aku nak buang jam tu lalu dia pun merayu kepada aku:

"woi, den dongar kau nak buang jam tu. apokato kau bagi kek den jo sobab jam den dah ghusak. nak boli ntah bilo. jam kau tu elok lagi. daripado kau buang bagilah kek den"

rayuan lida dengan muka kesian menyebabkan aku suruh dia mengambil sendiri didalam tong sampah bilik aku kerana aku baru je membuang jam tersebut. huhuhu.

sejak tu aku memang tak de jam sehinggalah aku membeli jam seperti gambar di atas. rasa puas hati dapat beli jam dengan duit sendiri. walaumacammanapun tak dapat lawan sayangnya aku pada jam sporty yang mak aku belikan dulu. kalau aku jumpa design yang serupa macam jam tu, aku akan pastikan aku beli... bagi aku, jam tu penuh dengan kasih sayang mak aku. lagipun jam tu salah satu inspirasi untuk aku belajar bersungguh-sungguh disekolah dulu. mak aku dah belikan aku jam mahal. aku kena jadi pandai. aku mesti jadi pandai. terima kasih mak.

3 comments:

mekchu said...

dah makan KFC, beli KFC lagi ke?? lupa nak bg petua hilangkan turun warna kat jam tu..
'bolilen'.. hahahaha...

wildcutecat said...

beli kfc untuk budak2 kat rumah. dorang nak ikut tak boleh sebab dah ramai so kenalah belikan. huhuhu

hahaha. petua yang sangat bernas sekali. ^_-

Capo Grande said...

bolilen sgt mustajab...huhu...

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers
Related Posts with Thumbnails