Friday, July 30, 2010

suku hari diklinik kesihatan

seumur hidup aku, ni lah kali pertama darah aku diambil begitu banyak iaitu sebanyak 2.5 ml. sedangkan nak kena cucuk untuk cek darah secoet pun aku dah takut gile dan nak pitam, ni kan pulak darah diambil sebanyak 2.5ml. semuanya sebab aku ke klinik kesihatan kerajaan untuk buat buku merah khas untuk pempuan mengandung. mulanya pukul 7.00 pagi tu aku ke klinik kesihatan ampangan, namun nurse kat situ suruh pegi klinik kesihatan rasah pulak sebab alamat tinggal aku skang dibawah klinik kesihatan rasah. tah hapo-hapo tah. tu pun nak berkira. menyusahkan orang je nak kena g rasah pulak. buatkan je lah. leceh betul.



aku dan encik capo grande pon terus je ke klinik kesihatan rasah. lepas dah daftar, terus nurse kat situ suruh kencing atas pita untuk cek kencing manis. aduhai...tadi kat klinik ampangan dah kena kencing dalam tabung sebab nak keluarkan surat kompemkan aku ni pregnant. skang nak kena kencing lagi. sesungguhnya langsung tak terasa nak terkencing. terpaksalah aku paksa diri aku ni terkencing jugak. keputusan untuk kencing manis adalah negative.

lepas tu masuk dalam makmal kena amik darah setabung. tekejut ghimau aku bila nurse tu kate lepas ni pergi makmal b untuk amik darah sambil hulurkan tabung darah kat aku. rasa nak pitam dan nak lari je dari situ. aku memang penakut nak kena cucuk dan amik darah ni ok. bukan buat-buat. memang aku takut. walaupun aku seorang wildcutecat...aku mengaku aku penakut dengan jarum. waaaaaaaaaaaaaaa............................
sementara menunggu nama aku dipanggil, dup dap dup dap je jantung aku ni sambil membayangkan darah aku tengah kena amik. ntah macam mana sakit rasanya. huhuhu.

bila nama dah dipanggil lagilah aku neves. encik capo grande sudah siap ready tepi pintu kalau-kalau aku pengsan atau pitam. dia siap bagitau nurse yang dia nak standby kat situ takut kalau-kalau aku pengsan. hal demikian menyebabkan keadaan dalam bilik tu huru hara dengan suara nurse yang risau aku pengsan. dah la cakap kuat-kuat. habis semua orang yang menunggu kat luar tu tahu aku penakut kena cucuk dan nak pengsan. walaupun aku malu, namun ketakutan untuk kena cucuk diambil darah mengatasi perasaan malu tersebut. aku langsung tak tengok masa nurse tu cucuk dan amik darah. tau-tau dia kata dah sudah dan masing-masing lega bila aku tak pengsan. huhuhuu.

lepas dah amik darah, kena cek breast pulak untuk kanser payu dara. nurse tu suruh aku baring dan longgarkan bra. so, aku longgarkan lah bra pastu baring.

"tolong bukak bra sampai atas ye" kata nurse tu dengan lembut.

aku pun tercengang seketika.

"bukak? bukak sampai habis ke?" tanya aku dengan muka tekejut.

"a'ah la. macam mana saya nak cek kalau tak bukak sampai habis?" jawab nurse yang baik hati itu.

" kalau bukak sampai habis, nampak la breast saya." huhuhu. jawabku cemas.

nurse tersebut tersenyum-senyum dengan ayat aku tu.

aku pun dengan hati yang berat  terpaksa membuka habis bra aku. dengan muka merah akibat malu, aku cuba buat selamba sambil nurse tersebut membuat pemeriksaan kalau ada ketulan-ketulan di breast aku. huhuhu.

lepas dah selesai, barulah jumpa doktor lalu doktor scan perut aku. selesai je, terus kiteorang balik opis dekat-dekat pukul 11 pagi tu. 2 minggu lagi nak kena pergi hospital lagi untuk minum air gula. lepas 2 minggu datang untuk cek dan amik darah beserta suntikan kancing gigi. owh...mengapakah tiap-tiap bulan diriku ini akan disuntik untuk diambil darah? mengapakah jadi begini? haruskah semua ini? oh...benda yang aku takut benda tu lah yang aku kena hadapi sampai bersalin nanti. bersalin tu lagi sakit. waaaaaaaaaaaaa.........makkkkkkk...................

6 comments:

Capo Grande said...

tlg bukak bj sampai atas..sy nak cek..huhu

Capo Grande said...
This comment has been removed by the author.
wildcutecat said...

sempat lagi tu tengah meeting surfing blog. bagitau bos...

gatal punya capo grande. laki den jo buleh cek...huhuuh

Capo Grande said...

ado ko??

Iyiana said...

Mama wannabe journey. Njoy~

JasnIyiana.com

wildcutecat said...

hihihi. xpe, nanti giliran yana lak...

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers
Related Posts with Thumbnails