Monday, March 26, 2012

tanda sayang arissa pada mak dia

hari ni pegi keje dengan bibir lebam. tapi dah cover dengan lip balm. bukan je lebam, malah luka sekali. sakitnya bila terlanggar atau nak makan, makanan terlanggar bibir. lebam bukan sebab aku merokok apatah lagi kena penampar dengan suami. tapi...tsk..tsk...

mula-mula, aku bersyukur kepada Allah sebab kurniakan aku kesabaran dan ketabahan ini untuk mengawal kemarahan. bukan sekali, malah ni kali yang ke berapa pun aku dah tak ingat. tapi ini lah yang paling sakit sampai lebam bibir aku. semuanya gara-gara Arissa. sebab empunya angkara ini ialah anak aku yang masih kecik dan tak tau apa-apa, maka aku ketepikan rasa marah yang mampu mengundang penampar ini.  kalau anak aku pun yang buat, tapi dah berakal dan boleh tau bezakan baik dan buruk, memang makan penampar jugak. ;-p

malam hari tu lebih kurang pukul 1 pagi lebih, aku dah mengantuk sangat dan dah berbaring-baring nak tido. arissa pulak tak tido-tido tapi dia main kat sebelah aku je. tak lama lepas tu aku terlelap. dan bila aku terjaga, arissa masih lagi main bear dia kat sebelah aku. aku pun amik la arissa baringkan atas badan aku. sekali, arissa dengan sengaja telah hantukkan kepala dia kat bibir aku. sape yang pernah kena, boleh bayangkan betapa sakitnya bila kepala budak terhantuk kat bibir. walaupun aku dah kena banyak kali, tapi yang ni paling sakit. mujur aku masih waras berfikir dan mampu kawal kemarahan dan kesakitan yang tak terperi ni. cepat-cepat aku letak arissa jauh sket dan aku baring mengadap arah lain sambil menahan sakit. airmata memang dah mengalir-ngalir sebab telampau sakit.

tujuan aku cepat-cepat ketepikan arissa jauh dari aku, sebab aku takut aku terlempang atau terpukul dia sebab kesakitan yang teramat sangat itu. arissa masih kecik dan tak tau apa-apa. jadi, tak boleh pukul dia. itu prinsip aku. masa arissa dah hantukkan kepala dia dan aku dah menjerit sakit, bukan main terbahak-bahak dia ketawa. adoi la arissa oi. dia ingat aku buat lawak agaknya. tapi aku tak layan pun arissa masa tu sebab sesungguhnya aku terlalu sakit.

sebenarnya masa dalam keta sebelum tu, dia memang dah hantukkan kepala dia kat bibir aku dan memang sakit. masa tu pun dia terbahak-bahak gelak bila aku mengaduh sakit. disebabkan arissa sangat comel bila ketawa terbahak-bahak tu, maka aku lupakan sakit dan buat-buat mengaduh sakit dan memang bertambah terbahak-bahak dia ketawa. sakit yang arissa hantukkan kat bibir masa dalam keta tak redha lagi, arissa hantukkan lagi kepala dia masa malam tu pulak. tu pasal sampai luka dan lebam bibir aku.

pagi tadi tengok lebam sket je. skang dah bertambah besar dan biru lebam tersebut. harap-harap, 2,3 hari ni arissa tak bergurau lagi dengan hantukkan kepala dia kat bibir aku. kalau tak, memang bertambah besar lah luka dan lebam kat bibir ni. bila arissa dah lelap, aku tengok je dia tido. ala siannya anak aku. nak bergurau tadi tak kena layan. mak sakit sangat sayang oi. sampai meleleh airmata menahan sakit.tak mampu nak buat lawak.

tetiba aku terfikir...kalau umur arissa dah 4,5 tahun dan hantukkan kepala dia kat bibir aku macam dia buat haritu sampai luka dan berdarah, adakah aku akan bagi penampar secara automatik atau adakah aku akan mampu bersabar?


sekian.

2 comments:

Chekpid said...

baik2..agaknya arissa ingat main hentak2 pale kt bibir tu satu joke..tu yg dia ketawa beriya...habislah mamanya kalau dia repeat lagi. heee,pada chekpid kalo budak tu tak sengaja nak buat macammana, kontrol je la tangan ni sebelum bagi penampor..ihikkk. suh dia pergi jauh2 macam wcc buat

Iyiana said...

arissa ingat bibir kak dib tu bantal gak yer. huhu..

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers
Related Posts with Thumbnails