Wednesday, February 20, 2013

keseronokan berganda buat aku

tahun baru cina sudah pun berlalu. walaupun aku ada campuran darah cina, tapi aku dan family tak pernah sambut. malah saudara mara yang berketurunan cina juga kami tak kenal. kalau kenal mesti seronok.

 ada dua perkara yang aku suka bila tiba raya cina ni selain daripada cuti. pertama ialah limau. semua pun tahu menjelang tahun baru cina pasti berkotak-kotak limau dijual di kedai-kedai dan pasaraya. yang keduanya ialah lion dance ataupun tarian singa. aku memang suka sangat tengok orang cina buat persembahan lion dance. selalunya tengok kat shopping complex. itupun kebetulan aku berada disana semasa mereka buat persembahan.

aku memang kagum gila macammana dorang boleh buat lion dance tu. memang la mereka berlatih selalu, tapi aku tetap kagum macammana step orang dibelakang boleh seiring dengan step orang didepan walaupun yang dibelakang tak nampak apa yang berlaku dihadapan. semuanya bergantung kepada pergerakan kaki orang didepan. kot-kot ada trick lain, aku tak pasti pula.

semasa tahun baru cina yang lepas, aku tak berpeluang nak menonton persembahan lion dance sebab tak pergi kat mana-mana shopping complex. aku agak kecewa sket la. untuk mengubat kekecewaan itu, pada weekend yang lepas aku tengok kat youtube je dengan arissa. tak dapat tengok live tengok kat youtube pun jadilah.

singa yang sedang jalan-jalan di dalam opis ABC

namun begitu, ada sesuatu yang berlaku pada hari semalam (isnin 18.2.2013) yang membuatkan aku mempunyai keseronokan berganda. seperti dalam entri aku sebelum ni, aku ada khabarkan aku sedang berkursus. semalam ialah hari pertama berkursus di company ABC. semasa sedang berkursus didalam kelas, kedengaran diluar sana bunyi gendang yang untuk lion dance tu. aku yakin ada perarakan lion dance diluar. makin lama semakin kuat. hati meronta-ronta nak pergi tengok.


aku dah mula berdebar-debar. jap lagi singa nak lalu depan aku.

tiba-tiba urusetia memaklumkan perarakan lion dance akan masuk dalam opis tu dan buat persembahan.

fuhh!!! serius berdebar walaupun dalam sarung tu orang. damm!
wow!!! hebat betul. tak pernah aku tahu perarakan lion dance akan singgah dari satu opis ke satu opis untuk buat persembahan. rasa teruja sangat. kami diajak untuk menonton sama. mula-mula 2 ekor singa masuk dalam opis dan jalan-jalan. singa-singa tu didiringi oleh 2 orang yang pakai topeng. aku tak pasti apa peranan yang pakai topeng tu. lepas jalan-jalan keliling opis, mereka pergi ke ruang tamu pejabat dekat pintu masuk dan buat persembahan.

sedang buat persembahan diiringi gendang. ada dua ekor sebenanya tapi sekor lagi tak berapa nampak pula dalam gambar ni.

wah!!! tak sangka aku dapat tonton lion dance depan mata. hanya lebih kurang 2 meter je jarak antara aku dan singa-singa tersebut. aku sangat kagum. memang keseronokan berganda sangat aku rasa. bila singa tu dekat sket dengan aku, aku rasa berdebar. macam rasa real pulak singa tu walaupun orang didalam kostum singa tu. sebenarnya aku tak nampak pun sarung yang dorang pakai tu macam singa. aku nampak macam binatang yang aku tak pasti apa tapi sangat comel.



kalau arissa ada mesti dia excited tengok lion dance walaupun takut-takut. jadi, aku rakamkan video persembahan lion dance tu khas untuk arissa tengok bila aku abis kursus nanti. aku cuba upload video tu kat sini tapi tak menjadi pula.

semalam adalah hari excited berganda untuk aku. berganda sebab aku suka tengok lion dance + dapat tengok depan mata dalam jarak dekat.


1 comment:

N i e Z a said...

saya pon suka tgk tarian singa ni...msa bdk2 dlu klu dgr je bunyi gendang tu terus berlari kuar umah nk tgk..heheheh

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers
Related Posts with Thumbnails