Thursday, October 21, 2010

aku yang kedekut. so???

disebabkan terlalu busy, aku terlupa nak buat entri ni. tanggal 12 Oktober 2010 yang lalu, genaplah 3 tahun aku bersama kereta wildcutecat aku iaitu kereta viva putih 1.0 ezi. itu bermakna, 3 tahun yang lalulah aku membeli kereta tersebut di perodua yang tak jauh dari opis aku nih. 3 tahun yang penuh kenangan dimana kebanyakannya memerlukan pengorbanan kewangan yang besar untuk aku terus bersama kereta tersebut. mana taknya, nak sediakan duit minyak, bayar bulan-bulan, bayar untuk servis bila sampai masanya, nak renew roadtax dan insuran serta lain-lain hal kecemasan macam tayar botak atau perlu tukar sparepart.



bila bercakap pasal kereta aku nih, aku mengaku aku memang kedekut. katalah apa saja...tapi aku memang kedekut kalau berkaitan dengan kereta aku. macam-macam aku alami dan perlu tempuhi serta perlu korbankan untuk beli dan maintainkan kereta tu, jadi tak salah kalau aku kedekut. kereta aku, aku beli dengan duit aku sendiri ok. bukan mak bapak aku sponsor duit downpayment atau bayarkan bulan-bulan. 100% duit aku sendiri sampailah sekarang. sekali sekala terpinjam duit mak aku masa sesak nak bayar keta adalah sekali dua. huhuhu. aku sayang keta aku walaupun kadang-kadang malas nak basuh. aku sayang apa saja harta aku walaupun sebatang pensel atau sehelai kertas.

jadi...aku mengaku, aku memang kedekut kalau orang nak pinjam kereta aku. nak tumpang boleh, tapi nak pinjam memang takkan dapat. hanya abang-abang dan kakak aku saje yang aku bagi pinjam. sebabnya masa aku takde kereta dulu, dioranglah bersusah payah hantar dan jemput aku ke hulu ke hilir. kalau orang lain...terus terang aku cakap...memang aku tak akan bagi pinjam. kalau terpaksa bagi pun...tengoklah muka aku bertukar muka tak puas hati. lepas tu mesti moncong dan nak marah-marah je. namanya pun tak ikhlas kalau terpaksa bagi. lagipun aku ikut prinsip arwah abah aku, takkan bagi orang pinjam kereta atau motor. kalau arwah abah aku masih ada, aku yakin arwah abah aku menyokong tindakan aku. lagipun kakngah pun sama macam aku, tak kan bagi orang lain pinjam keta. nama pun adik beradik...sehati sejiwa. huhuhu.

tak kisahlah orang nak cakap setakat keta viva pun nak kedekut. sebabnya kamu semua tidak tahu kesusahan yang aku alami sebelum memiliki kereta tersebut. betapa gigihnya aku dulu, kalau dikenang-kenang, boleh mengalir air mata. tapi seperti yang aku mention awal-awal tadi, kalau setakat nak tumpang, aku tak kisah. cuma nak pinjam je aku tak bagi. maaflah...ini prinsip aku. lagipun, aku pun takde pernah terfikir nak pinjam keta orang. biarlah aku naik bas atau teksi, meminjam keta orang tidak sekali-kali.

tujuan aku beli kereta dulu juga sebab nak senangkan mak aku. bila diingatkan kembali macammana kami berdua berebut-rebut naik bas tengah panas dengan tangan yang sarat dengan barang, sedih sangat. kadang-kadang kena berdiri. aku tak kisah berdiri...tapi mak aku? kadang-kadang kena berjalan jauh tengah hari terik sebab nak pergi tunggu bas. dahlah kadang-kadang bas yang lalu taknak berhenti bila ditahan. sampai sakit-sakit lutut mak aku berdiri. memang aku maki-maki driver bas tu walaupun tahu dorang takkan dengar. masa tu memang aku terbayang, kalau aku ada kereta, mak aku tak perlu bersusah-susah macam ni. jadi skang, kalau mak nak pinjam kereta...bagitau je. skang jugak boleh bagi kunci. tapi mak aku mana ada lesen...drive keta pun tak tahu. ahak ahak ahak. jadi, mak aku hanya perlu call je dan aku akan sampai kalau tiada halangan.... impian di hati nak beli kereta honda accord type r satu hari nanti. dan pastinya aku mahu mak aku merasmikannya kalau ada rezki aku memiliki kereta tersebut satu hari nanti. insyaallah. lagipun, mak aku yang sponsor duit belajar memandu dulu. tanpa duit mak aku, aku takkan memiliki lesen memandu. terima kasih mak. sayang mak aku sangat.

2 comments:

viruspadu said...

nak pinjam kereta dibbb hehe :)

wildcutecat said...

ahak ahak ahak...

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers
Related Posts with Thumbnails