Friday, April 20, 2012

aku, lagu dan kenangan

pernah tak alami, bila dengar lagu tetiba suasana sekeliling akan terasa berubah jadi tempat-tempat tertentu yang ada nostalgia dengan lagu tu. aku ada beberapa lagu la yang kalau aku dengar tetiba aku terasa aku macam berada kat tempat lain.

contohnya kan, kalau aku terdengar lagu Fantasi Cinta - nyanyian kumpulan Khafi, tetiba suasana sekeliling aku akan bertukar macam suasana masa aku keje kat Eon Servis dulu. aku duduk kat kaunter sambil layan customer yang nak servis keta. aku nampak ada keta yang dinaikkan atas apa benda tu tah yang keta akan naik atas tu la. pastu ada mekanik servis keta-keta tu. pendek kata memang suasana masa aku keje kat Eon Servis tu la. puncanya aku terbayang suasana tu ialah sebab masa aku keje kat Eon tu, lagu Fantasi Cinta ni tengat hit. satu hari 7,8 kali keluar radio.

kalau aku terdengar lagi Tell Me - Christina Aguilera Feat P Diddy pulak, automatik aku akan terbayang / nampak aku berdiri tepi jalan, pakai kemeja fit, seluar slack dengan beg (bukan handbag) diserempang kat tepi sambil telinga besumbat dengan earphone. yup. aku sedang tunggu bas nak pegi keje. masa ni aku keje kat Damansara Utama.  sebabnya aku terbayang suasana tersebut ialah, sepanjang aku berjam-jam berdiri tunggu bas setiap pagi, lagu ni mesti akan keluar radio timing yang hampir sama setiap pagi.

kalau terdengar lagu-lagu rock kapak macam Damasutra, Black Rose, Dinamik, Sera dan yang seangkatan dengannya, secara automatik aku terbayang masa aku belajar kat UTM, Skudai dulu aku sedang duduk dalam bas persiaran pada waktu malam sambil melihat pemandangan malam di luar tingkap sambil melayan perasaan. puncanya ialah sebab bila aku balik dari kelas malam, abang driver bas tu mesti akan bukak lagu-lagu rock kapak ni. masa tu memang terasa best sungguh dengar lagu-lagu rock kapak sambil layan perasan. ahakz. rindunye zaman remaja.

lagu apa lagi ek. bila nak buat entri mula la lupa. huhuhu. buat masa ni tu je lagu yang aku ingat yang bila aku dengar pastinya aku akan berada di suasana yang aku ceritakan di atas.

sekian.

No comments:

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers
Related Posts with Thumbnails