Sunday, April 15, 2012

tumbangnya seorang aku

semalam aku tinggal berdua dengan arissa. encik capo pagi-pagi buta dah keluar pegi Nilai sebab sukan. aku bangun-bangun je pagi tu terus pening kepala. tapi takde la pening sangat. boleh bangun dan buat keje rumah lagi. lepas mandikan arissa. aku pun ke dapo nak masak. arissa duduk kat ruang tamu tengok tv sebab aku dah bukakan channel Baby TV untuk dia tengok.

masa tengah siapkan bahan-bahan nak masak, tetiba kepala jadi pening dan rasa nak muntah. tapi tahan je sebab aku nak masak. kang nak bagi arissa makan pulak. masa tengah menggoreng ikan bilis dan kentang, tetiba pening/sakit kepala tak dapat ditahan-tahan lagi. macam senget sebelah pun ada masa tengah memasak tu. tapi aku bertahan je selagi boleh sebab nak masak jugak. aku nak masak lauk kentang masak kicap sebenarnya. tetiba aku rasa dah tak boleh tahan lagi dan rasa nak tumbang kat dapo tu. memikirkan bahaya yang akan berlaku kalau aku terus memasak dan pengsan kat dapo sementara api dapo tengah menyala maka aku pun terus tutup api dapo gas walaupun masa tu kentang dan ikan bilis masih lagi belum masak.

tinggallah kentang dan ikan bilis dalam kuali tu lalu aku terus pegi depan terbaring atas tilam sebelah arissa yang tengah layan Baby TV. aku pun dah standby minyak angin dan makan asam masin sebab tekak rasa nak muntah. walaupun pening sangat, tapi aku tak tido sebab takkan nak biarkan arissa sorang-sorang. kang masa aku tengah tido, arissa pegi main tah apa-apa, naya jugak.

sakit/pening kepala kali ni agak teruk sebab aku siap menangis bagai sebab terlampau sakit. arissa tengok je mak dia menangis sambil makan asam dan letak minyak angin. ahak ahak ahak. yang terharunya arissa siap amik kismis bagi aku makan sebab tau kot aku tengah sakit. alahai, pandainya budak bucuk sorang ni.

lepas encik capo balik dalam pukul 1 petang tu, dia pun mengadu pening kepala pulak. alahai. ingatkan encik capo dah balik bole la aku lelap dan pass tolong jaga arissa. tapi dia pulak yang dah tumbang dulu. encik capo ada bawak balik nasi ayam. so aku pun bagi arissa makan dulu, kemudian aku pulak makan. lepas tu masuk dalam kelambu dengan arissa dan tutup pintu kelambu. so selamat sket la kalau aku terlelap sebab arissa main dalam kelambu je. disebabkan pening sangat, aku pun telelap tapi bila aku terjaga dalam 5 minit lepas tu, arissa pun dah tido. mesti dia bosan gile sebab tu telelap. sorri la arissa...bukan mak taknak bagi main tapi terpaksa a masukkan dalam kelambu supaya tak buat bukan-bukan masa emakmu ini telelap. oh ya...aku dan arissa memang tido dalam kelambu sebab malam-malam banyak nyamuk. bukan kelambu baby yang kecik tu ok. tapi kelambu macam kemah camping, saiz king yang boleh muat 3 beranak dalam tu.

dekat pukul 6 baru terjaga dan kepala masih lagi pening. owh mengapakah itu??? dalam pukul 8 malam, baru kepala dah sihat dan boleh masak nasi goreng untuk makan malam. semoga esok tak pening kepala lagi. tak tertanggung rasanya. tsk tsk tsk.


sekian.

No comments:

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers
Related Posts with Thumbnails