Sunday, January 13, 2013

entri pengotor tapi penuh kasih sayang

entri kali ni agak pengotor sket sebab aku nak cerita pasal berak atau taik. sesiapa yang sedang makan atau minum jika tak mahu kembang tekak, sila habiskan makanan dulu.

berak yang aku nak cerita ni bukanlah berak aku tapi berak arissa. aku sangat kesian dengan arissa sebab dia selalu berak keras. menangis-nangis bila meneran berak tapi keluarnya tak. kadang-kadang berjam-jam lamanya dia meneran. kadang-kadang keluar darah sekali. aku yakin darah tu keluar dari bontot arissa. mustahil tu darah period, sebab arissa masa tu baru umur setahun 9 bulan.

masa ni arissa dah dekat sejam meneran berak tapi tak keluar. dah menangis-nangis sakit perut. akhirnya aku bawak arissa masuk dalam bilik air untuk melakukan misi.

aku sangat susah hati tengok arissa macam tu. aku google macammana nak mengatasi baby berak keras ni, macam-macam info aku jumpa. salah satunya bagi baby minum jus buah. so, aku beli jus untuk baby brand heinz macam dalam gambar bawah ni.

gambar ni memang 4, malas na crop.

mula-mula arissa minum dengan jayanya. berak pun dah tak keras. tapi bila dia dah besar sket, tekak dia dah tak boleh terima rasa jus ni. aku cuba rasa, memang tak sedap pun. rasa tawar-tawar masin je. bagi arissa makan buah dia memang taknak. minum air kosong pun tak banyak. ikut tekak dia je bila nak minum. oleh sebab tu, berak dia pun stat keras balik.

sampai satu tahap, aku terpaksa tolong arissa keluarkan berak dia. mana tahan hati aku tengok arissa meneran sampai menangis-nangis tapi berak tak keluar. sebagai seorang emak yang sayangkan anaknya, aku pun bawak arissa ke bilik air dan tolong dia keluarkan berak dengan cara tonggengkan arissa dan cuba tarik berak dia yang dah tejulur sket tapi tersangkut taknak keluar. bak kata pepatah, hidup segan mati tak mahu.

arissa memang taknak bantuan aku sebab memang dia terjerit-jerit melalak bila aku tonggengkan dia. tapi percayalah, kesakitanmu akan berakhir bila berak yang tersangkut tu dapat dikeluarkan sepenuhnya. bila dah dapat keluarkan berak arissa yang memang super keras tu maka arissa pun dah tak menangis dan boleh bermain seperti biasa. setakat umur arissa dah  2 tahun ni, adalah 4,5 kali aku 'tolong' dia. kalau bukan mak sendiri tolong, siapa lagi nak tolong. jijik tolak tepi, yang penting arissa kembali ceria.



kemudian aku jumpa info pasal vitagen boleh membantu dalam masalah arissa ni. apa yang aku baca, vitagen boleh membantu dalam masalah susah nak teberak ni. so aku pun bagi arissa minum vitagen. mujurlah arissa nak minum vitagen ni. so dia boleh habiskan sebotol vitagen tanpa paksaan. seperti yang aku harapkan, lepas minum vitagen ni, arissa dah senang nak meneran berak. maknanya berak dia tak keras macam sebelum ni la. aku pun suka arissa tak terseksa lagi nak bila nak teberak. oh ya bukan arissa je yang senang nak teberak, malah aku pun alami kesan yang sama sebab bila bagi arissa vitagen, aku pun nak sebotol jugak. mana tahan tengok arissa sorang menyedut vitagen yang sedap tu.

masalah mula timbul bila arissa dah muak minum vitagen. kalau sebelum ni dia boleh habiskan sebotol ke dua botol vitagen sehari, skang ni setengah botol pun susah. sebab hari-hari bagi so dia cepat la muaknya.
disebabkan itu berak dia mula keras balik. kadang-kadang dia mampu meneran sendiri, kadang-kadang aku akan 'tolong'.

kadang-kadang juga aku akan guna benda ni kalau arissa susah nak teberak. kalau guna benda ni tak sampai 10 minit, arissa akan berjaya meneran beraknya keluar. bole beli kat farmasi guardian dengan harga RM1.50 kot.


tapi tak boleh guna selalu sebab nanti tak boleh nak meneran berak sendiri kata staff kat farmasi guardian tu. benda ni kena cucuk dalam lubang bontot arissa dan ia bukanlah mudah nak melakukannya memandangkan arissa adalah juara meronta-ronta ni. tapi sekuat mana pun arissa meronta kuat lagi kasih sayang mak dia ni yang nak tolong.

aku masih mencari cara lain untuk tolong arissa ni. kalau boleh nak dia senang teberak secara semulajadi. bukan guna cecair atau aku yang tolong tarikkan berak dia. bukan aku tak sanggup lagi cuma takut juga kalau dia tak boleh meneran sendiri suatu hari nanti.

ok itu aje. entri ni banyak guna perkataan berak. aku malas nak taip buang air besar. lagipun memang aku selalu guna perkataan berak je. jadi tak perlu nak hipokrit kononnya sopan.

No comments:

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers
Related Posts with Thumbnails