Friday, January 18, 2013

sotong kangkung


masa jamuan besday arissa pada 1.1.2013 yang lalu, antara menu yang aku sediakan adalah sotong kangkung.  aku nak kongsi resepi yang aku google kat intenet tapi tak ingat website mana sebab aku bukak 3,4 resepi lepas tu aku pilih yang paling simple aje dan bahan yang tak susah untuk dicari. resepi ni aku dah modified ikut selera tekak aku.


bahan-bahan

sotong kembang
sayur kangkung

bahan sos

*setengah cawan lada mesin (kalau nak pedas, lebihkan lada)
*satu setengah cawan petis
*1 cawan air asam jawa
*1 cawan air kosong/air paip
*1 cawan gula
kacang tanah (dah di goreng dan ditumbuk)
suku cawan tepung gandum

sukatan bergantung kepada selera masing-masing. kalau nak pedas lagi lebihkan lada, kalau nak manis lagi lebihkan gula dan sebagainya.

cara-cara

1. rendam sotong kembang dalam air panas lebih kurang 10 minit.
2. rendam juga kangkung dalam air panas dalam 5 minit.

** haritu aku rebus sotong tu sebab bila rendam dengan air panas je macam mentah lagi. tapi aku terebus lama sangat kot jadi sotongnya jadi liat sket.

cara buat sos

1. masukkan semua bahan bertanda * dalam periuk dan nyalakan api.
2. kacau hingga sebati.
3. bila rasa-rasa dah nak masak, masukkan tepung gandum yang dah dicairkan dengan air untuk tujuan melikatkan / memekatkan kuah sos tersebut.
4.masukkan dalam bekas yang sesuai dan taburkan kacang tanah yang dah ditumbuk.
5. siap


No comments:

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers
Related Posts with Thumbnails