Thursday, March 18, 2010

aku yang baik

pagi tadi aku betul-betul tension. dah la bangun lambat (mmm...memang sengaja bangun lambat sebab tak larat nak bangun. huhu), dengan baju tak iron lagi.  malam tadi  aku tertido tanpa sempat mengiron baju batik nak pakai hari ni. baju batik kain sutera, faham-faham je lah kedut seribu dia macam mana kalau tak iron. kain punye la mahal, dekat RM300 aku beli, tapi menyusahkan.



disebabkan tak sempat nak iron, jam pun dah pukul 6.45 pagi, aku pun capai je baju-baju yang ada dalam almari. yang paling aku tensen, baju-baju yang aku nak pakai dah tak muat. huhuhu. bila kain ok, baju pulak sempit. bila baju ok, kain pulak tak boleh nak masuk. ada tu, kain dan baju tak muat lagi. nasib baik la ada baju yang agak besar sket yang aku boleh pakai. tu pun lepas beberapa helai aku cuba. tu tanda-tanda yang aku ni dah banyak lemak kat satu badan. suatu ketika dulu, semua baju-baju tu aku muat, malah ada yang longgar. tapi skang, baju yang longgar aku pakai dulu dah jadi macam balut nangka pulak. semakin tensen pikir aku dah gemuk. nak pulak, bila timbang jarum timbang tu tunjukkan angka yang agak menakutkan aku.
setahun yang lalu berat aku 45 kg je. skang dah 55 kg, naik sikit sikit sejak bulan 5 2009.

adakah berat aku naik sebab aku banyak makan? atau aku dah berhenti dari pegi gym dan swimming? tiba-tiba aku rindukan diri aku yang tinggal kat kota damansara dan bekerja kat seksyen 7, shah alam. masa tinggal kat sana, aku makan sekali sehari, aku selalu pegi gym at least 2 kali seminggu, swimming at least sekali seminggu. then bila aku balik seremban, aku pegi jogging kat city park. sebab tu dulu berat aku maintain je 45kg. aku hidup sorang-sorang je dulu. sebab tu aku rajin bersukan sebab aku bosan sorang-sorang.

tapi, bila dah kerja kat seremban dan tinggal dengan family, semua aktiviti yang aku selalu buat dulu, aku tinggalkan. balik kerja je lauk semua dah siap atas meja, mak aku masak. tunggu makan je. dulu kat kota damansara aku kena keluar g kedai kalau nak makan, tapi disebabkan aku malas keluar, sebab tu aku makan sekali sehari je time lunch hour. bila balik rumah, aku berkurung dalam bilik dan takkan keluar-keluar lagi.


tak sampai 2 bulan lagi aku nak kahwin. dah tentu banyak ambil gambar masa tu. dan cukup menyakitkan hati aku bila aku nampak gemuk dalam gambar. dan aku pun takut gak kalau hari aku kahwin nanti baju tak muat sebab ukuran dah ambil sebulan yang lepas. dan berat aku makin bertambah dari hari ke hari. aku tak nak la hari aku nak kahwin nanti aku tensen sebab baju ketat atau dah tak muat dan itu sudah pasti menjejaskan muka aku sebab aku masam dan nak marah-marah je nanti.


oleh itu, aku sedang mengkaji diri aku skang. makanan yang aku ambil, gaya hidup aku dan yang sewaktu dengannya. aku bagi pilihan pada diri aku sendiri...nak terus menambahkan berat badan aku, atau cuba menurunkan sekurang-kurangnya 5 kg sebelum 15.5.2010. aku perasan yang aku terlalu banyak sangat makan makanan manis skang. aiskrim, air gas, air gula yang lain dan yang sewaktu dengannya. aku pun perasan gak yang aku dah lama tak minum susu dan yogurt. aku dah tak bersenam...banyak benda untuk kesihatan diri aku tak buat lagi. ntah apa aku fikir aku pun tak tahu. aku bukan aku yang dulu lagi. aku jadi semakin teruk...aku makin malas, malah nak berfikir pun aku malas, aku asik makan je...malas bersenam dan malas segala-galanya. mungkin kesan psikologi diri aku sendiri yang selalu menjadi mangsa, selalu bersedih selalu menangis selalu murung hingga aku lupa yang perjalanan hidup aku masih panjang lagi (jika umur panjang) dan banyak benda berfaedah yang aku boleh buat dari memikirkan kesedihan hidup aku dan membiarkan hidup aku tak beerti. aku lupa akan orang yang mengambil berat dan menyayangi aku di sekeliling aku dan aku selalu menghampakan mereka dengan sikap aku.


aku tahu dan sedar...tiada siapa yang boleh mengubah hidup aku melainkan aku sendiri. dan kalau aku tak mulakan dari sekarang...ntah bila lagi.
hidup ni tak lama la hadibah....
Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers
Related Posts with Thumbnails