Tuesday, March 16, 2010

bila pempuan bertemu Nilai 3, bila viva putih bertemu myvi hitam...

 ---------------------------------------------

aku tak pernah tahu yang nak buat kenduri kahwin ni banyak pakai duit dan tenaga. manalah aku tau, aku tak pernah kahwin lagi. ni baru 1st time. huhuhu. sabtu lepas, untuk kali yang 5 dalam tempoh 3 bulan ni, aku sekali lagi ke tempat untuk menghabiskan duit dan melenguhkan kaki iaitu Nilai 3. dengan rombongan seramai 5 yang terdiri dari emak tersayang, kakngah yang baik hati, kaktih yang cool, akmal yang macho dan aku yang biasa-biase je, kami bergerak ke Nilai 3 pada pukul 11 pagi, padahal perancangan awal bergerak pada pukul 10 pagi. tapi biasa a...janji adik beradik dan keluarga. huhuhu. masing-masing dah diberi tugas.


1.emak - pemerhati dan penasihat
2. kakngah - ketua memilih barang-barang kenduri termasuk hiasan hantaran.
3. kaktih - tugas bebas dan sebagai penyeri
4. akmal - angkat barang-barang
5. aku @ viva putih - driver, penyelaras dan bank. huhuhu

memahami tugas dan peranan aku sedari awal lagi, aku pun menghidupkan enjin kereta kesayangan aku itu yang sering menjadi perhatian ramai. huhuhu. aku drive biasa je tak laju sangat sebab ramai nyawa dalam tu. sesampai je di Nilai 3, operasi mencari barang-barang keperluan untuk hiasan hantaran, door gift, bunga telur pun bermula. mula-mula memang bersemangat lagi sebab baru 2,3 kedai pegi dan kedai pon dekat-dekat. kak ngah menjalankan tugasnya dengan begitu cemerlang sekali memandangkan dia sudah aku lantik sebagai ketua untuk meguruskan barang-barang hantaran dan persediaan untuk kenduri nanti. sudah tentu aku sudah menginterviuw beberapa calon lain, akhirnya kakngah yang paling layak untuk memegang jawatan tersebut dengan pengalaman-pengalaman yang dia ada. hehehe. seperti sudah tahu akan tanggungjawabku, setiap kali kakngah meletakkan barang-barang yang dia sudah pilih dikaunter bayaran, aku pun segera mengeluarkan duit untuk membayar tanpa sebarang prejudis. cuma banyak kali jugak aku membebel suruh dia amik barang yang murah je. huhuhu.

kedai demi kedai kami masuk, dan setiap kali jarak kedai dengan kereta lebih 500 meter (ntah la, aku main letak je ni), aku segera mengalihkan kereta supaya nanti tak la terseksa nak jalan patah balik ke kereta (dari pengalaman yang lepas). barang yang dibeli semakin banyak, dan duit aku yang tebal sebelum bertolak ke Nilai 3 tadi dah pun semakin menipis seperti bukit yang dikorek bedoza(ntah betul tah tidak ejaan ni). aku pun dah semakin jemu sebab dah lebih 10 kedai masuk, asik-asik kedai jual barang kahwin je yang kami masuk. lalu aku mengambil kesempatan lari ke kedai baju berhampiran. dengan mata yang agak rambang melihat banyak baju-baju cantik bergantungan, aku pun terus amik 2 helai. itupun nasib kakngah dah telepon suruh aku datang kedai bunga cepat kalau tak, mesti aku dah amik 4,5 helai baju. huhuhu. sampai je kat kedai kakngah suruh datang, terus aku bayar harga barang-barang yang dia dah amik.

lepas satu kedai ke satu kedai kami masuk dan setiap kali keluar kedai, mesti tak kurang dari 2 plastik besar barang yang kami bawak keluar. sehinggalah bila nak simpan barang-barang dalam kereta, baru tersedar yang bonet dah tak muat nak menampung barang-barang yang dibeli. walaupun dah tau barang tak muat lagi nak simpan, operasi membeli barang masih diteruskan kerana menurut emak tersayang, "boleh je orang-orang duduk belakang berhimpit dengan barang sekejap. bukan jauhpun nak balik nanti". huhuhu. oleh kerana kata-kata positif itu, bertambah banyak la barang yang dibeli oleh kakngah dan dibayar oleh aku. keta aku tu dah la comel sangat, bonetnya lagi la comel. akhirnya...tempat duduk belakang dah penuh dengan  barang sehingga tiada ruang untuk manusia lagi. alternatif dicari bagi menyelesaikan masalah ruang tadi. satu-satu nombor didail, namun jawapannya hampa. mula-mula terfikir dibenak fikiran aku yang tidak berapa genius ni untuk hantar barang-barang balik seremban dulu, kemudian aku datang balik Nilai 3 untuk jemput ahli-ahli rombongan. namun, aku harus mencuba alternatif terakhir sebelum melaksanakan rancangan dalam fikiran aku tadi.

lalu aku mendail no 019-356***2. deringan dijawab. biasa la, nak mintak tolong ayat manis mesti dimulakan dulu. kemudian barulah aku menyatakan hasrat hati dengan nada yang agak-agak manja. huhuhu. mendengar yang myvi hitam sudi untuk datang menjadi driver tambahan, senyuman mula terukir. sebenarnya ada niat lain selain dari minta tolong jadi driver tambahan. dah kompem la aku nak jumpa dia sekali. bila dia ada, mungkin suasana akan bertambah serinya kerana bunga-bunga cinta mula berkembang di taman. huhuhu.

selang tak sampai 1 jam, myvi hitam pon sampai. terus sahaja barang-barang dipindahkan kedalam myvi hitam yang ruangnya lebih besar. so, skang ahli rombongan dah bertambah menjadi 6 orang beserta 2 kereta.

6. myvi hitam - driver tambahan dan penyeri kepada viva putih. ( barulah complete hitam putih...huhuhu)

lepas pegi makan, jalan-jalan cari baju tema pulak. lepas tu perjalanan diteruskan ke putrajaya. silalah baca entri ni untuk kisah ke putrajaya. disebabkan dia dah wat entri ni, aku linkkan terus je la ke blog dia.
http://capogrande.blogspot.com/2010/03/pengalaman-ngeri-di-lorong-motor.html

lepas g putrajaya, perjalanan balik ke seremban diteruskan pada pukul 11 malam dan sampai dengan selamatnya lebih kurang pukul 12 malam.

sebelum abiskan entri ni aku nak ucapkan berbanyak-banyak thanks pada semua ahli rombongan yang terlibat dan memberikan tenaga dalam operasi kali ni. thanks pada emak kerana sponsor cadar pengantin. thanks pada kak tih yang sponsor kain untuk baju tema family dan beg untuk door gift. thanks pada akmal kerana tolong angkat barang-barang. thanks pada kakngah yang memilih barang-barang untuk dibeli. thanks pada myvi hitam kerana sudi datang  jugak walaupun baru je selesai buat rawatan gigi dengan ubat bius yang masih bersisa lagi. thanks pada semua.... luv u all.

No comments:

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers
Related Posts with Thumbnails