Monday, November 22, 2010

antara sebab aku tidak pergi

hari ni sepatutnya aku kena pergi btn selama 3 hari. tapi bukan btn yang untuk sahkan jawatan tu. ni btn tempat keje aku buat. semua pegawai kena pergi. pendek kata wajib pergi. walaupun dah mintak excuse, nama aku tetap masuk dalam senarai kena pegi btn. ok lah, sebab dah terpaksa dan kena paksa, aku pun terus g rumah kakngah petang jumaat hari tu. tujuannya nak pinjam baju sekolah mimi. walaupun tak sure muat ke tak. al maklumlah perut aku kan dah besar dan seiring dengan perut, ada bahagian-bahagian tertentu yang ikut membesar sekali. kalau tak muat baju mimi, terpaksalah beli.



sebabnya pakaian masa btn ialah baju kurung putih dan kain hitam. kain hitam aku memang ada. so, sampai je rumah kakngah, terus mintak baju sekolah mimi nak test. sarungkan baju tu sambil berdoa supaya muat. so, tak payah bazir duit aku nak beli. sekali muat u all. huhuhu. nasib baik...selamat duit aku. so, aku pinjam 3 helai baju sekolah mimi dan nasib baik sangat sekolah dah cuti. kalau tak, macam mana pulak aku nak pinjam.

tapi sebenarnya hati aku berat nak pergi btn tu. bukan sebab aku tak nak join aktiviti. kalau nak tau, aku lah antara manusia yang suka join aktiviti bersukan. bukankah sudah aku mention sebelum2 ni, aku sangat suka aktiviti lasak walaupun tenaga tak seberapa. tapi aku memang dah tau...aku pasti takkan pergi btn tu. aku ni dah la selalu sakit-sakit. kaki sakit, krem tak tentu masa...terseliuh tak tentu masa. perut sakit tak tentu masa. dan yang paling terkini, aku selalu sesak nafas yang datang tak tentu masa. kadang-kadang sakit datang satu-satu. kadang-kadang datang semua serentak. cuba bayangkan tengah-tengah btn tu aku diserang semua sakit ini.

paling teruk aku kena semalam. sakit kaki yang amat-amat. sesak nafas petang tu sampai aku tak boleh tido. sebijik macam kena asma. lepas tu sakit perut sangat. bukan sakit perut nak terberak tau. ni sakit perut lain. kat rumah ok lah lagi sakit, kalau aku sakit kat kem btn tu macammana? semua ni buat aku berfikir banyak kali nak teruskan ke btn ke tak. selepas memikirkan akibat-akibat yang bakal aku tanggung kalau tak pergi dan akibat-akibat yang terpaksa aku tanggung kalau pergi, lalu aku buat keputusan untuk tidak pergi btn itu. biarlah aku menanggung akibatnya. kena marah? kena tindakan tatatertib? atau apa saja. aku terima. aku yang bawak badan aku ke hulu ke hilir, aku yang menanggung sakitnya...jadi aku tahu aku mampu atau tidak untuk pergi btn tu. walaupun ada orang kata, duduk je tak payah buat apa-apa masa btn tu. then ingat kalau aku duduk je, sakit-sakit yang aku tanggung tu tak boleh datang??? daripada aku mati kat kem btn tu, baik aku mati kat sini. huhuhu. sampai begitu sekali aku emo pagi ni.

malam tadi lebih kurang pukul 1 pagi, aku diserang sakit perut yang paling sakit aku pernah kena. susahnya nak tido. tengah-tengah aku nak melelapkan mata, tiba-tiba kena tendang dari dalam. kuat gile. gile punya kuat. memang kuat sangat. aku rasa macam budak ni dah nak tekeluar dari perut. rasa macam terabak perut aku. on the spot tu jugak aku terlompat dari katil lalu terus lari ke bilik air. sebenarnya aku pun tak tau apa motif aku lari ke bilik air. hahaha. pas dah kurang sket sakit, terus duduk kat ruang tamu sekejap. sebenarnya sebelum tu hati aku berbelah bagi nak pergi btn tu ke tak walaupun dah buat keputusan untuk tak pergi petang tu. ingatkan nak berubah fikiran untuk pergi. tapi sebab aku dah sakit perut yang gile punya sakit, terus aku kompemkan untuk tidak pergi.

maka dengan itu, pagi ni terus jumpa bos bagitau aku tak pergi btn atas faktor-faktor kesihatan. bos aku memang tak marah, dia memahami. tapi disebabkan kursus tu atas arahan pihak atasan, maka bos aku minta aku buat surat tunjuk sebab kenapa tak dapat pergi btn. huhuhu. oleh sebab itu, terpaksalah aku memerah otak memikirkan ayat-ayat untuk buat surat rasmi lepas ni.

* pagi-pagi ni pun kaki aku dah sakit macam terseliuh. seksanya nak berjalan...

No comments:

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers
Related Posts with Thumbnails