Wednesday, November 10, 2010

kenangan masa tadika 1988

tiba-tiba semalam teringat kenangan masa tadika tahun 1988 dulu. ni semua sebab member kat facebook tag gambar masa kiteorang tadika dulu. masa tu alahai...kecik dan comel-comel je masing-masing. skang ni ada yang aku masih terjumpa atau terserempak dengan member-member tadika dulu dan ada jugak yang memang tak pernah jumpa lagi. banyak kenangan masa tadika dulu yang aku ingat sampai skang. antaranya:



gambar masa tadika. keciknye...tapi ni jo yang ado.


1. aku ingat lagi nama cikgu tadika aku. nama dia cikgu ara. baik sangat cikgu tu.

2. masa tadika, aku akan dihantar dan dijemput oleh mak atau arwah abah aku atau kakak-kakak aku walaupun rumah aku sejenggal dari tadika tersebut.

3. paling aku suka brekfast kat tadika masa tu ialah roti canai. seminggu sekali mesti ada roti canai. sedap sangat roti canai tu. teringat-ingat sampai skang.

4. bila breakfast ialah nasi lemak, aku mesti bawak balik rumah dan makan sesama dengan kaktih.

5. aku sangat penakut dan jarang bercakap masa kat tadika. pendek kata aku memang pendiam dan pemalu dari aku kecik lagi.

6. disebabkan aku ni pendiam, aku selalu kena buli. tak kiralah kat budak laki atau pempuan. alah...dorang dengki dengan aku sebab rambut aku perang macam anak mat salleh masa tu. suka ejek-ejek kata aku bukan orang melayu. pastu suh aku g sekolah lain. sedih tau. tsk tsk tsk. comel salah, tak comel salah. ahak ahak ahak. kawan-kawan yang baik dengan aku masa tadika tu je tak ejek-ejek aku.

7. budak-budak laki yang nakal masa kat tadika tu suka menakut nakutkan aku pasal hantu pakcik yang mati mesin rumput. kononnya pakcik tu terjatuh dalam tangki jamban masa tengah mesin rumput. so, hantu dia jadi penunggu kat tandas tadika tu. entah betul entah tak. huhuhu.

8. aku pernah diperangkap oleh budak laki yang perangai macam s*t*n masa tu. dia panggil aku kat tandas konon-konon nak tunjukkan sesuatu. bila aku dah dekat, dia terus tolak aku dalam tandas pastu kunci pintu dari luar sambil jerit-jerit panggil hantu pakcik mesin rumput tu. pastu dia terus masuk kelas dan tinggalkan aku terkunci dalam tandas sorang-sorang. untuk pengetahuan, tandas adalah diluar dan dibelakang bangunan tadika. memang takut gila tapi peliknya aku langsung tak menangis. cuma ketuk-ketuk suh bukak pintu je. aku pun lupa sape yang selamatkan aku. sampai skang aku ingat nama budak jahat tu. Z A. huh!!!

9. masa tengah beratur nak hantar buku untuk ditanda oleh cikgu, budak laki yang beratur depan aku telah mengambil kesempatan mencium pipi aku dikhalayak ramai. mungkin dia tak boleh tahan melihat kecomelan aku yang ala-ala anak mat salleh masa tu. huhu. aku marah dia tapi dia buat bodoh je.

10. masa kat tadika, aku memang budak yang baik. tak pernah kacau orang. tapi orang selalu kacau dan buli aku. masa aku tengah main kat sudut permainan tu, datang budak jahat si Z A ni lalu sepah-sepahkan dan runtuhkan lego yang aku tengah bina masa tu. tsk tsk tsk. dah la aku main sensorang masa tu. tak lama lepas tu datang plak budak pempuan dengan geng dia yang dengki jugak lalu halau aku dari sudut pemenan tu sebab dia nak main. disebabkan aku budak baik yang penakut, aku pun duduk kat meja aku sambil bertanya-tanya apakah salah aku? huhuhu. bukan masa tadika je orang dengki dengan aku. sampai besar ni pun ada je yang dengki tanpa aku tahu salah dan silap aku. huhuhu.

11. tiap kali aku balik sekolah lalu bertembung dengan student sekolah menengah yang baru balik sekolah, mesti pipi aku akan menjadi mangsa cubitan geram mereka. antara dialog yang aku masih ingat
"comelnya adik ni. macam orang putih" sambil bercakap, sambil cubit aku dan main-main rambut aku. sesungguhnya ia berlaku hampir setiap hari. huhuhu.

12. masa kat tadika, ada sorang budak pempuan yang comel. tapi rasanya aku lagi comel dari dia. wahahahaha. bezanya antara aku dan dia, dia ada pengaruh yang kuat sebab anak orang kaya. masa aku tengah tunggu kakak aku datang jemput aku, aku mainlah buaian sensorang. then budak tu datang nak main lalu dia suruh kawan dia suruh aku ketepi sebab dia nak main. huhuhu. aku pun ketepilah sambil berdiri tepi buaian tengok dia main sambil mata dia jeling-jeling aku. peliknya masa tu aku langsung tak reti nak marah atau berdendam. aku just tengok je. budak pempuan ni bukan budak pempuan yang kat no 10. yang kat no 10 tu tak comel pun. huhuhu.


ada lagi kenangan2 masa tadika ni. tapi aku citer sampai sini je lah. kebanyakannya memang kenangan aku kena buli je. takpe lah, biarlah orang buli aku asalkan aku tak buli orang lain. lagipun tu masa budak-budak kan. skang ni semua dah dewasa tapi kalau ada yang masih membuli sampai skang, tu tak taulah aku nak cakap apa. tapi yang pasti kalau dorang dah ada anak, mesti anak-anak dorang plak kena buli skang. wahahaha. orang cakap kan, apa kite buat kat orang, satu hari nanti kita akan dapat balasan gak. kalau balasan bukan kat kita, mesti kena kat keluarga kite sendiri. kan..kan..kan. huhuhu.

sekian ^_-

1 comment:

Capo Grande said...

rambut perang tu macam tanggechi pakai sirih...huhu...

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers
Related Posts with Thumbnails