Wednesday, October 16, 2013

aku, spirit dan ular

hari ni nak buat entri tentang kisah pelik atau misteri yang aku alami semasa aku di tingkatan 3 dulu.  kejadian ni bukan berlaku di sekolah tapi dirumah. namun begitu aku rasa hal ni terjadi rentetan daripada hal yang terjadi di kelas pada pagi hari yang sama dengan kejadian yang berlaku di rumah.

alkisahnya masa tu aku baru sahaja seminggu (rasanya) tamat peperiksaan pmr dan tak silap aku hari itu ialah hari terakhir sekolah sebelum cuti sekolah hujung tahun bermula. bila dah hujung-hujung,biasanya cikgu tak akan masuk mengajar lagi. maka satu kegembiraan buat semua sebab dapat buat aktiviti bebas macam  beborak, main batu simbang dan sebagainya selagi tak bising.

dalam kelas yang sama biasanya terbahagi kepada beberapa group. masing-masing ada geng sendiri. ada geng yang kepochi, ada geng yang biasa-biasa, ada geng yang baca buku je dan macam-macam lagi. aku and the geng seramai 5 orang adalah golongan geng yang biasa-biasa je.

kiteorang berlima ada aktiviti sendiri. kiteorang sibuk main gunting-gunting tisu sebab nak tilik jodoh. hahahaha. kat tisu tu tulis nama sendiri kemudian tulis nama orang (lelaki lah ye) yang kite suka. lepas tu gunting tisu tu kepada 5 bahagian. lepas tu aku dah lupa apa patut buat dengan tisu-tisu yang dah digunting tu. hasil daripada tu nanti dapat lah tau berapa percent jodoh kite dengan orang yang kita tulis nama tu. masa tu kemain girang dan merenyam lagi bila percent tu tinggi walhal tak pernah becakap pun dengan orang yang aku admirer tu. dia kenal aku pun tidak. wa kah kah kah.

berbalik kepada cerita,  ada geng kepochi di dalam kelas yang bermain spirit. masa dorang main sempat lagi request supaya spirit tu menjelma. mula mula spirit tu nak menjelma tapi tunggu punya tunggu tak menjelma pun. bila dorang tanye kenapa, spirit tu eja kat kertas tu nanti ada orang takut. budak-budak ni pun cakaplah takde sapa takut. tapi spirit tu kata ada. bila dorang tanya siapa yang takut, boleh pulak duit siling tu bergerak kat huruf demi huruf yang mengeja nama aku. aku pun tekejut la. apa kejadah nama aku pulak yang masuk sekali ni. sebab aku tak main pun. aku cuma lalu kat tempat dorang main sebab nak keluar pegi kantin dah time rehat. aku pun tak pasti dorang yang sengaja gerakkan duit tu atau memang ada benda yang gerakkan. kalau nak kata dorang berpakat, apa lak kaitan dengan aku. sebab aku tak geng sangat dengan dorang. ialah aku ni biasa-biasa aje. macam mana aku kat opis skang ni macam tu lah aku kat sekolah dulu. senyap je tak banyak cakap. bercakap dengan geng-geng aku yang sekepala sehati dan sejiwa aje. tapi tak ada lah bermusuh. kawan gitu-gitu aje. say hai dan senyum-senyum camtu je pun. jadi macam tak masuk akal pulak kalau dorang nak kenakan aku.

lepas tu aku pun keluar rehat dengan geng-geng aku. dan bila waktu persekolahan dah berakhir maka bergembiralah kami sebab nak cuti panjang. macam biasa aku pun balik rumah dengan lida lepas sekolah. petang tu pula mak aku nak pergi seremban dengan abang aku. masa ni aku tinggal di kuala pilah. aku tak ingat kenapa mak aku pergi seremban masa tu. tapi aku tak ikut. tapi tak ingatlah aku sendiri yang taknak ikut atau memang tak dipelawa. maka tinggallah aku dan lida dirumah berdua. dalam pukul 5 lebih tu lida keluar pergi rumah kawan dia yang berhampiran. jadi tinggallah aku seorang diri sambil meniarap baca suratkhabar di tengah ruang tamu. aku tak adalah takut ke apa. siang lagi. kiranya masa tu perasaan tu biasa-biasa je. 

dekat pukul 6 petang aku pun tergerak nak semayang asar. tapi tiba-tiba aku rasa malas pulak nak semayang. lepas tu rasa macam kepala otak aku ni bertelagah sesama sendiri.

'semayang'

'tak payah semayang'

'semayang lah!'

'tak payah semayang!!!!'

camtulah lebih kurang. akhirnya aku buat keputusan nak semayang. pergilah amik air semayang kemudian masuk bilik mak aku nak semayang sebab aku tido kat bilik mak aku kan. anak manja katanya. huhuhu. masa masuk bilik, keadaan bilik suram-suram gelap tapi takde lah gelap macam malam. tangan aku terus je nak petik suis nak bukak lampu. tiba-tiba kepala otak aku bertelagah lagi.



'tak payah bukak lampu'

'bukak lampu!!!'

'tak payah bukak lampu!!!!'

'bukak lampu!!!'

lalu tangan aku petik suis lampu dan lampu pun menyala. aku pun bentang sejadah lalu memakai telekung. baru aje aku angkat takbir tiba-tiba dengar bunyik benda jatuh. aku malas lah nak toleh. ingat nak teruskan semayang aje. tapi hati aku tak tenang. kepala otak ni nak bertelagah aje.

'pandang belakang'

'tak payah pandang'

'pandang belakanglah!!!'

'tak payah pandang!!!'

camtula lebih kurang. disebabkan tak sedap hati aku pun pandang jugak. sekali nak tau apa aku nampak???

seekor ular tengah memanjat kat meja solek. dia langgar bedak, tu yang ada bunyi benda jatuh tu. ular tu warna hitam dan panjang ya amat. aku terkejut lalu terus bukak telekung dan berlari nak keluar. bila dah sampai kat pintu tetiba kunci rumah takde. aku letak kat dalam rupanya. terus berlari masuk dalam dan amik kunci yang aku letak atas almari.  bila aku dah berlari keluar tetiba teringat kucing aku si kakak tido atas tv betul-betul sebelah bilik mak aku yang ada ular tu. disebabkan takut kucing aku kena patuk ular aku berlari masuk dalam rumah balik dan amik kucing aku yang tengah syok tido atas tv lalu letak kat luar. aku pun  berlari lintas jalan dan pegi rumah kawan lida sebab lida ada kat situ. masa ni lida form 5. pinjam telefon kawan lida untuk call mak aku bagitau ada ular dalam bilik. masa tu mana ada handphone. call rumah sebab mak aku ada kat rumah kakngah kat seremban masa tu.

tak lama lepas tu abang kawan lida balik dari kerja. dia pun bawak buluh nak pergi halau ular tu. aku yang takut-takut dan trauma terpaksa masuk balik dalam rumah nak pergi tunjuk lokasi ular tu. mula-mula tengok dari luar bilik sebab manalah tahu dalam pada aku dah berlari keluar tu ular ni pergi merayap kat ruang tamu pulak ke. lepas rasa keadaan dah selamat, kami pun masuk dalam bilik. cari kat meja solek ular tu dah tak ada. carik bawah katil, bawah almari pun tak ada. dalam pada terpinga-pinga fikir mana ular tu dah pegi aku terpandang kat dinding berhampiran siling bilik. sekali ular tu melekap kat bahagian atas dinding bilik tu. macam dia boleh melekap aku tak tau. mungkin dia guna kaedah sama macam cicak. huhuhuhu.

elok je dah nampak lokasi ular tu tiba-tiba ular menjunamkan kepala ke arah kiteorang macam nak buat terjun tiruk gitu. nasib baik abang kawan lida dah standby bawak buluh dan memang dah ready. terus je halakan hujung buluh kat kepala ular tu masa dia nak buat terjun tiruk tu. tepat kena sasaran terus ke bunuh ular tu dan buang ke jalan. ular tu rupa-rupanya ular selar yang warna hitam. bila mak aku dah balik, mak aku kata tak elok bunuh ular dalam rumah. manalah tau kot kot jin menyamar jadi ular. abis tu dah ular tu buat terjun tiruk dulu takkan nak tengok je sambil tanya

 ' kau ni jin ke ular betul?' huhuhu.

lagipun kalau tanya dibuatnya dia menjawab macam mana?


lepas tu aku dah fobia dah tinggal sensorang dalam rumah masa tu. terbayang-bayang ular je. aku pun tak pasti tu ular betul-betul atau jelmaan jin.

boleh pulak aku terfikir masa tu kot-kot spirit yang dorang main kat sekolah ikut aku balik sebab ye lah, ada ke patut nama aku boleh terjebak dalam permainan spirit dorang.

harap-harap memang ular betul dan tak ada kena mengena dengan permainan spirit dorang. harap-harap juga mereka berpakat eja nama aku masa tu. tapi nasib baiklah masa tu aku mengikut kata-kata kepala otak aku yang satu lagi. dibuatnya aku ikut yang kate tak payah semayang tu sampai sudah tak tahu ada ular dalam bilik. ataupun dibuatnya aku nak juga pegi semayang tapi tak bukak lampu? sampai sudah tak tau berada satu bilik dengan ular. dibuatnya aku tak menoleh masa dengan bunyi benda jatuh, entah-entah ular tu pegi kat aku dah. yelah, sebab aku bergerak-gerak kan rukuk sujud dan sebaginya. syukur Allah lindungi aku ketika itu.

sekian je entri misteri yang tak berapa misteri ni


** beberapa watak terpaksa aku ubah atas sebab-sebab peribadi

No comments:

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers
Related Posts with Thumbnails