Tuesday, October 22, 2013

aku yang dah tak macho lagi

hari ahad lepas aku dan encik capo pegi jusco seremban 2. tujuan utamanya sebab nak tengok wayang movie insidious chapter 2. kebetulan arissa tak ada kat rumah. sibuk nak mengikut mak uda @ lida balik pagi tu sebab malam tu lida tido kat rumah aku dengan duan dan adif layan movie. dikesempatan itu, kami pun pergi lah menonton wayang.

insidious yang first

kiteorang dah layan insidious yang first. jadi satu kemestian untuk tengok sambungannya. adakah lebih seram atau biasa-biasa je. pengarah movie insidious ni ialah james wan. pengarah yang sama mengarahkan movie the conjuring. sape pernah tengok hasil kerja dia kat the conjuring mesti takkan ragu-ragu untuk tengok insidious chapter 2 ni. memang terbaik!!!



untuk yang tak pernah tengok insidious yang first aku nasihatkan tengok dulu. jangan terus terjah tengok insidious chapter 2 sebab kompem kamu tak akan faham jalan cerita. memang sangat berkait.

komen aku terhadap insidious chapter 2 ni memang movie ni best. tahap keseraman tu mungkin lebih seram dari the conjuring sebab masa tengok the conjuring tu walaupun memang seram tapi aku berjaya kontrol macho untuk tidak terperanjat dan tutup muka atau mengalihkan pandangan bila hantu keluar. tapi masa tonton insidious 2 ni ketiga-tiga perkara tersebut aku buat walaupun telah kontrol macho. dengan terperanjat tak hingat, dengan hantu yang keluar tetiba. fuhhh.... berpeluh aku layan insidious 2 ni. dengan itu aku terpaksa mengaku movie ni membuatkan aku hilang kemachoan aku T_T.

renai dan josh

sinopsis insidious first dari sudut aku yang telah menonton.

insidous chapter2  ni sambungan kepada insidious dimana dalam insidious yang first, roh ayah (josh) telah keluar dari badannya untuk mencari roh anak (dalton) yang juga telah keluar dari badan tetapi sesat dan tak pulang-pulang setelah lebih dari 3 bulan. bila roh dalton dah keluar dan tak balik-balik, jasad dia berada dalam keadaan koma. dua beranak ni memang ada kebolehan dimana roh akan merayap keluar bila diorang tido. di akhir cerita josh berjaya jumpa roh dalton yang telah diperangkap oleh hantu api yang jahat yang cuba untuk menakluk jasad dalton yang sedang koma supaya dia boleh hidup semula. semasa cuba kembali kepada jasad masing-masing, josh telah dikejar oleh hantu perempuan bergaun hitam dimana hantu perempuan berbaju hitam ni telah mengganggu josh semasa dia kanak-kanak dulu tetapi emak josh (lorraine) dengan bantuan pakar hantu (elise) telah berjaya menghentikan gangguan tersebut. tujuan hantu perempuan berbaju hitam ni mengganggu josh ialah sebab dia nakkan jasad josh yang sedang tiada roh sebab josh kan dah keluar dari badan dia untuk cari anak dia. jadi....semasa josh sedang kembali ke jasad dia, adakah benar-benar roh josh yang kembali atau hantu perempuan bergaun hitam yang berjaya masuk dahulu. sebab di akhir cerita elise dapat detect yang dalam badan josh adalah hantu bukannya roh josh yang sebenar. tapi belum sempat elise bagitau isteri josh (renai), dia dah mati kena cekik oleh josh.

part ni memang seram dan terkejut. tak pasal-pasal kaki aku terangkat masa part ni dan terus tengok tempat lain.

dalam insidious 2 pula, josh berlagak seperti biasa seolah-olah dia memang josh yang sebenar. isteri, emak dan anak-anak dia pun tak mengesyaki apa-apa kecuali renai dia macam syak josh yang bunuh elise. tapi laporan forensik membuktikan bukan josh yang cekik elise. jadi renai lega. mereka telah berpindah di rumah emak josh (lorraine) sebab polis sedang membuat siasatan di rumah mereka. rumah lorraine adalah rumah keluarga dimana masa kanak-kanak dulu josh tinggal disana lah masa dia kena ganggu dengan hantu perempuan bergaun hitam tu. josh memang tak ingat semua tu sebab elise dah berjaya buat dia lupa masa mengubatkan dia masa dia kanak-kanak dulu.

hantu pempuan bergaun hitam

semasa tinggal di rumah tersebut, mereka masih diganggu oleh hantu. piano bermain sendiri, hantu perempuan bergaun putih merayap-rayap dalam rumah dan sebagainya. lorraine mengesyaki josh iaitu anak dia adalah bukan josh yang sebenar. oleh sebab itu dia telah meminta tolong kepada 2 orang pembantu elise yang sama-sama terlibat semasa proses mencari dalton (insidious first) dulu. mereka telah meminta bantuan carl kawan lama kepada elise yang sama-sama bekerja dengan elise masa memulihkan josh masa kanak-kanak dulu. konpius tak apa aku cerita ni? hahaha. tujuan minta tolong carl adalah untuk panggil roh elise sebab hanya elise yang boleh tolong dorang setelkan masalah gangguan hantu yang tiada kesudahan ni. roh elise telah membantu mereka dengan memberikan petunjuk melalui huruf-huruf pada dadu. selepas berjaya menyiasat tentang hal sebenar dan siapa hantu-hantu yang mengganggu mereka sekeluarga maka lorraine menceritakan kepada renai. semasa ketiadaan lorraine, renai telah diganggu di rumah semasa tinggal berdua dengan anak dia yang kecik (keli).

hantu pempuan bergaun putih

ok, tak boleh cerita sampai habis nanti dah tak suspen. korang tengok a. serius best dan seram. memang tak rugi beli tiket couple seat denga kos RM 34 untuk tonton movie ni. tapi untuk rasa best dan seram kena pastikan tonton insidious yang first dulu. kalau tak kompem blur.

lorraine, josh, dalton dan renai.

ok sekian.


rasa-rasa macam ada insidous chapter 3 nanti. tak sabar nak tengok.

No comments:

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers
Related Posts with Thumbnails