Thursday, August 15, 2013

the conjuring yang seram dan kami yang berlagak macho



petang semalam lepas kerja, tanpa menjemput arissa, aku dan encik capo ke jusco seremban 2. tujuan utamanya adalah untuk menonton movie seram the conjuring. apa yang aku baca dari paper, movie tersebut adalah movie seram nombor 1 di hollywood. sebagai peminat nombor satu movie seram tetapi penakut pada keseraman di dunia realiti, maka aku mengajak encik capo menonton movie tersebut.

disebabkan masih ramai umat yang bercuti raya lagi, maka jusco adalah sesak pada jam sebelum pukul 5 petang pada hari yang bukan weekend. biasanya tak sesak sangat dan parking masih kosong. tetapi semalam, bagaikan mencari parking di hari sabtu dan ahad. kat wayang pun ramai orang. semasa kami beli tiket movie the conjuring tu tak ramai orang yang menonton (berdasarkan skrin kerusi yang available semasa nak pilih kerusi di monitor).

movie start pukul 6.15 petang. semasa dah tiba masa masuk dalam hall, orang pun makin lama makin ramai. sekali penuh da panggung tu. dalam ramai-ramai tu, ramai juga budak-budak ala mat rempit menonton sekali. korang boleh bayangkan suasana menonton wayang dengan bebudak mat rempit macam mana suasananya. bising dan buat panggung macam dorang saja yang menonton. nasib baik la kedudukan kami strategik dan tidak dekat sangat dengan dorang. tapi dalam tu kecoh dengan suara mat rempit dan aweks-aweks mat rempit aje. sabar ajolah...

berbalik kepada movie The Conjuring, movie ni memang serius seram. i likeeeeeeeeee. ia berdasarkan kisah benar yang berlaku pada satu family pada tahun 1971. family ni terdiri daripada mak, ayah dan 5 orang anak perempuan mereka. baru berpindah rumah yang dibeli dijualan lelong tanpa tahu siapa pemilik sebenar rumah tersebut. baru beberapa hari mereka tinggal disitu mereka telah mengalami gangguan demi gangguan yang pelik. mak mereka menemui 2 orang pakar iaitu sepasang suami isteri yang bidang mereka adalah berkenaan dengan mistik-mistik ni. selain menghalau hantu, pasangan ini juga mengajar di university pasal aktiviti paranormal.

pasangan suami isteri tadi membantu keluarga tersebut untuk menghalau hantu yang mendiami rumah keluarga malang itu dimana bermacam-macam kejadian seram yang amat mereka alami. tak cukup dengan itu, hantu tersebut turut mengganggu anak kepada pasangan suami isteri yang menolong ini sebab marah mereka menyibuk nak menghalau hantu tersebut. tujuan hantu tersebut muncul adalah untuk membunuh keluarga yang mendiami rumah tersebut kerana kononnya telah merampas tanah dia. kisahnya macam dia ni dah mati tapi walaupun dah mati dia taknak orang lain tinggal kat tanah dia.tu yang habis dia nak bunuh semua orang yang tinggal di atas tanahnya.

banyak adegan seram dalam movie ni. setiap kali adegan seram dan terperanjat, dengarlah suara-suara penonton menjerit. tetapi disebabkan aku suka berlagak macho, maka tiada jeritan yang kedengaran dari suara aku sepanjang movie ni. (poyo padahal teperanjat juga. hihi). dan setiap kali adegan seram dan terperanjat muncul pasti encik capo cuba menenangkan aku kekononnya beliau berlagak seperti hero tapi yang sebenarnya aku tak de effect langsung walaupun terperanjat juga. yang sebenarnya beliau sedang menenangkan diri sendiri. aku ingat aku seorang yang berlagak macho tetapi encik capo juga cuba berlagak macho dengan menuduh aku sedang ketakutan padahal bila aku menjeling dengan ekor mata, kelihatan beliau sedang tutup mata sambil mengelintin keseraman. ;-p

pada awal permulaan movie ni ada diterangkan ini adalah pengalaman paling seram pasangan suami isteri (yang keje sebagai penghalau hantu ni la) dalam berhadapan dan menghalau hantu sepanjang karier mereka. oleh sebab itu kot kisah ini difilemkan berbanding pengalaman mereka yang lain. diakhir movie ada ditunjukkan gambar-gambar sebenar keluarga 7 beranak yang tinggal dirumah angker tu dan juga gambar pasangan suami isteri yang membantu ni. 

sesiapa peminat filem seram boleh lah ke panggung sebab tak rugi menonton. memang mendebarkan sangat dan memang seram. sesiapa yang penakut, sila bawa bantal untuk tutup muka atau jangan tengok langsung. ehehehe. nasib baik aku tak bawak lida (kakak aku). kalau tak, asal adegan terperanjat je mesti dengar dia terperanjat sambil sebut semua binatang haram kat dunia ni. dan setiap kali jadi begitu, aku terpaksa buat-buat tak kenal atau aku jadi halimunan sekejap. ekekekeke.

** sepanjang aku menonton movie ni aku tak tahu apa benda maksud conjuring tu. lepas taip entri ni aku cek kat citcat.com:

conjuring = menjelma / menjelmakan

2 comments:

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

haaaaaa... adik akak pun kata seram giler cete ni

wildcutecat said...

memang seram. nanti ada masa akak pegi la tengok.

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers
Related Posts with Thumbnails