Friday, August 16, 2013

aku vs lelaki separa botak

aku, kalau ternampak lelaki separa botak (yang botak kat atas kepala tetapi berambut dikeliling kepala), aku pasti teringat peristiwa yang berlaku 17 tahun yang lalu iaitu semasa aku di tingkatan 2. sehingga sekarang aku masih tak boleh lupakan dan masih akan sakit hati bila teringat.

biar aku ceritakan peristiwa tersebut....

17 tahun yang lalu, aku, lida (kakak aku) dan seorang kawan baik lida berjalan kaki dari sekolah (tks) hingga ke pekan kuala pilah. disebabkan lida ada projek memasak esoknya disekolah, maka kami singgah di gedung harian (masa tu gedung harian nilah tempat shopping yang paling gah di kuala pilah).lida nak beli sayur campur (yang ada jagung, kacang hijau dan carrot yang dipotong 4 segi kecik-kecik tu). cari punya cari, jumpalah sayur tersebut didalam paket plastik. tapi malangnya tak ada tanda harga. disebabkan duit yang tak seberapa, maka pentinglah untuk kiteorang tahu harga sayur campur tersebut. nanti terus pegi bayar sekali duit tak cukup, malu pulak.

kiteorang nampak ada sorang lelaki separa botak pakai spek sedang berdiri berhampiran. kietorang 3 orang pula penakut nak bertanya-tanya ni. lida tolak aku, aku tolak lida, lida tolak kawan dia untuk pergi tanya kat lelaki tu. lelaki tu perasan kami saling bertolak-tolak sambil pandang kat dia. akhirnya, tanya jugak soalan kat lelaki separa botak tu. tapi aku tak ingat aku atau lida yang tanya.

'encik, nak tanya la harga sayur ni berapa ringgit?'

lelaki tu pandang kiteorang dari atas ke bawah dengan muka bangsat (maafkanlah bahasa aku kerna aku terlalu sakit hati. hihihi)

'adik ni kenapa? takde duit ke nak bayar? nak minta duit kat saya ke?' jawab dia dengan nada berlagak.


tak ke macam haram jawapan yang dia bagi???

orang tanya pasal harga sayur tu kat dia sebab sangkakan dia staff kat situ memandangkan warna baju yang dia pakai hampir sama dengan warna baju staff kat situ.

aku memang dah terbakar rasanya kat situ mendengar jawapan dia. lida pulak jenis yang lambat pickup ala-ala lurus bendul gitu.

'eh takde la...nak ...'

belum sempat lida abis jawab, aku dengan muka moncong terus tarik tangan lida pegi kaunter. tawakal je la berapa RM harga sayur tu. kalau duit tak cukup kang letak la balik.

bila sampai kat kaunter, nasib baik duit lebih dari cukup untuk bayar harga sayur tu. masa nak keluar dari gedung harian tu terserempak dengan lelaki separa botak yang gampang tu (ampunkanlah bahasa aku ini....semoga kalian memahami perasaan aku. huhuhuhu). aku terus menjeling tajam jantan keparat tersebut dengan hati yang penuh kebencian dan dendam. dalam hati masa tu aku siap cakap 'kau tunggulah aku dah besar esok, dah kerja besar gaji ribu-ribu, aku balas balik kat kau'. (ni kata-kata masa aku  berumur 14 tahun dan tengah marah. kata-kata budak nak membesar...huhuhu)

aku sebenarnya rasa terhina sangat dengan kata-kata lelaki tersebut. tahulah aku miskin, ayah dah tak ada tapi aku takde lah miskin sangat sampai nak mintak duit kat orang yang aku tak kenal. bodoh! abang-abang dan kakak-kakak aku dah ramai yang dah kerja masa ni, takdenya kietorang sangap sangat nak duit orang yang tak tenal. kietorang cuma tanya harga sayur tu, bukan mintak duit kau  nak bayar sayur tu. pekak badak tak dengar soalan. bodoh bertingkek-tingkek. kalau tau dia bukan staff kat situ tak ada hingin pun bertanya soalan kat die.

oleh sebab peristiwa tersebut, aku memang menyampah kalau terserempak dengan lelaki yang botak kat atas tetapi berambut dikeliling kepala. sebab aku dah lupa muka dia macam mana tapi aku masih ingat fizikal dia. setiap kali aku terserempak dengan lelaki macam tu automatik otak aku akan flashback kejadian di gedung harian tersebut dan membuatkan hati aku mula membuak-buak sakit hati lalu melahirkan perasaan menyampah dan benci yang teramat kepada lelaki separa botak.

kepada lelaki separa botak yang tak bersalah di luar sana, maafkan lah aku sekiranya aku secara tak sengaja membenci kalian semua. bak kata pepatah yang aku cipta, kerana seorang lelaki separa botak yang berlagak, habis terpalit kebencian kepada semua lelaki separa botak diluar sana. hua hua hua.

semasa menaip entri ini, hati aku sangat membuak-buak sakit hati. semuanya bagaikan movie yang diplaykan menggunakan vlc yang diulang dan ulang dan ulang dan ulang. oleh kerana hati aku sedang marah bercampur sedih sebab masih terasa terhina dengan kata-kata lelaki bedebah itu walaupun telah 17 tahun berlalu, maka aku nak layan gambar lelaki-lelaki kacak yang botak. semoga hatiku sejuk semula. ngeeee ;-P


van diesel yang macho


michael scofield yang kacak

lincon burrow (kiri) yang kacak juga tapi tak boleh lawan kekacakan michael scofield


ok...hati ku dah sejuk semula.


sekian

No comments:

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers
Related Posts with Thumbnails