Monday, August 9, 2010

budak zaman sekarang

hari sabtu yang lepas, kami telah menghadiri kenduri di rumah kenalan di taman bandar senawang. semasa di rumah kenduri ini bertemulah kami dengan seorang kanak-kanak perempuan yang agak celupar mulutnya. umur lebih kurang dalam 3-4 tahun. Ya Allah Ya Tuhan ku...janganlah anak aku nanti mulut dan perangai macam budak tu. masa aku tengah makan seorang diri dalam khemah sementara encik capo grande sedang mengambil lamb chop di khemah berhampiran, kanak-kanak itu mendekati aku dan bercakap sesuatu dengan aku. disebabkan aku tak berapa faham, aku tanyalah balik:



"apa dia?" tanya aku balik.

"engkau ni siapa?" tanya budak tu.

hmm...bila aku dah dengar bahasa budak ni agak kurang ajar...aku malaslah nak layan. sebab aku tahu dah...mesti ayat-ayat seterusnya agak lebih kurang ajar lagi. so, aku buat tak tahu je. budak tu pulak nak tarik perhatian, mainlah air basuh tangan kat depan aku. sampai dah nak habis air dalam bekas tu dia tuang. aku puaslah tengok kiri kanan, mana mak bapak budak ni. disebabkan aku tak layan, so budak tu terus tanya lagi:

"engkau ni siapa? nape makan kat sini?" huhhuhu. kalau anak buah aku, memang dah kena jentik mulut dia kat aku. aku buat tak layan je.

tak lama kemudian, encik capo grande pun duduk sebelah aku sambil bawak lamb chop yang sangatlah sedap. kemudian budak tu cakap sesuatu yang kami kurang jelas. disebabkan encik capo grande ni jenis suka melayan budak, dia pun memberi perhatian untuk menjawab soalan budak tu. aku memang senyap dan buat tak tahu je sambil makan. bila dah dilayan, budak tu pun tunjuklah perangai sebenar dia. tekejut kami dengan bahasa yang keluar dari mulut budak tu. baru besar tu dah pandai cakap macam tu.

tiba-tiba je keluar perkataan bodoh, bangang, bengong yang diulang berkali-kali dan kata-kata itu ditujukan kepada kami berdua. entah apa kenanya tiba-tiba cakap macam tu. eeee...memang masa tu aku bayangkan kalau anak buah aku  atau anak aku yang cakap macam tu, nahaslah kena penampar dan kena jentik mulut dengan aku. berapi je aku masa tu. memang kepantangan aku dari dulu kalau budak kecik kuang haja dengan aku.  nasib baik kau anak orang lain. yang peliknya budak tu asik datang kacau kat kiteorang je padahal ada ramai lagi orang dalam khemah tu.

mak bapak budak ni pun satu, dah tau mulut dan perangai anak dia kurang ajar macam tu, lepaskan je kacau orang lain. lepas tu baru dengar suara pempuan marahkan budak tu. entah mak dia atau mak sedara dia aku pun tak pasti. pempuan tu suruh lelaki yang masak lamb chop tu amik budak tu dan marahkan budak tu sebab cakap bodoh bangang semua tu kat kiteorang. padan muka budak tu kena marah pulak. yang aku tak tahan nak tergelak bila encik secapo grande ni pergi ajuk dan gelak-gelakkan budak tu balik sebab kena marah. siap ajuk-ajuk dan cibir-cibir budak tu lagi. lawak betul masa tu.dah dia pun jadi budak-budak gak kat situ.

nak salahkan mak bapak budak tu pun tak boleh sebab mesti budak tu dah biasa dengar perkataan tu kat kawan-kawan dia atau orang-orang sekeliling dia. takkanlah mak bapak dia ajar anak dia kurang ajar macam tu ye tak. so, janganlah anak aku nanti perangai macam tu. sebabnya masa aku kecik-kecik dulu aku pun tak pernah nak maki-maki orang dewasa macam tu. baik dan sopan je aku dulu. sebab tu selalu kena buli masa kecik-kecik. dah besar panjang ni pun aku tak pernah lagi maki orang depan-depan, baik dan sopan sama macam dulu, sebab tu kena buli gak dah besar pun. huhuhu. so bakal anakku...ikutlah perangai emakmu yang baik hati ini. perangai yang tak baik...sila jangan ikut. perangai bapakmu masa kecik-kecik, emakmu ini belum kaji dan selidik lagi. huhuhu.

No comments:

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers
Related Posts with Thumbnails