Tuesday, August 10, 2010

rendang mak aku sangat sedap ^_^

rendang mak aku

hari ni pegi opis bawak bekal pulut kuning,  rendang daging dan rendang ayam masakan mak aku serta nasi impit masakan mak mertua aku. petang semalam lepas keje, aku dan encik capo grande terus ke rumah abang aku di pinggiran senawang sebab aku nak sangat makan mee kari yang mak aku masak pagi tu. untuk makluman mak aku tinggal di rumah abang aku ye.

sampai-sampai je aku dah terbau bau yang sangat sedap iaitu bau rendang daging yang masih dimasak dalam kuali manakala rendang ayam sudah terhidang di atas meja. turut bertungkus lumus menolong mak aku masak ialah kakngah aku yang mengambil cuti untuk menolong memasak rendang. sementara tunggu rendang daging masak, aku pun makan mee kari dulu.

memang rutin tahunan famili aku akan masak rendang tiap-tiap tahun bila menjelangnya puasa apatah lagi apabila hari raya menjelma. tapi...yang masaknya mak aku lah ye. yang lain-lain samada menjadi tukang tengok atau tukang makan je termasuklah aku. huhuhu. selain daripada rendang ayam dan rendang daging, mak aku turut masak pulut kuning. tapi jap aku confuse...pulut kuning tu kakngah yang masak atau emak? yang aku tau, sambal ikan bilis memang kakngah yang masak. tapi tak kiralah, yang mana satu masak rasanya tetap sama dan pastinya sedap. aku? apa pulak yang aku masak??? mmm... aku cuma merebus jagung yang bangcik beli je. huhuhu.

sebelum balik malam tadi, emak aku telah mentapaukan rendang ayam, rendang daging, pulut kuning dan sambal ikan bilis untuk aku bawa pulang. dan pastinya pagi tadi aku membawa bekal makanan-makanan yang telah emak aku tapaukan malam tadi. terima kasih mak. sedap sangat rendang itu. memang setiap tahun rendang daging mak aku menjadi perhatian kami sekeluarga dan tetamu-tetamu yang datang beraya di rumah kami pada setiap tahun. dan pastinya rendang tu hanya bertahan sehari setengah je walaupun masak sampai 5 kilo daging sebab masing-masing memang berebut nak makan dan meratah rendang tersebut termasuklah aku. ^_-. masak 10 kilo pun memang tak pernah cukup kalau mak aku yang masak rendang tersebut. huhu.

lepas ni kompem aku nak mintak resipi dan cuba buat sendiri pulak rendang daging tersebut. untuk makluman, rendang ayam telah berjaya aku kuasi sejak tahun lepas lagi dimana sambil memasak sambil telefon mak aku tanya 'lepas ni masukkan ape?', 'berapa banyak garam nak letak?', 'santan ni kena campur air ke  tak?', 'serai berapa batang nak letak?'. kejap-kejap aku call mak aku tanya, sampailah masak dan jadi rendang ayam tersebut. masa kejadian ni berlaku, aku keje dan tinggal seorang diri di kota damansara ye. lepas tu aku adalah try masak rendang ayam ni 2,3 kali. cuma rendang daging je aku masih tak berjaya kuasai. harap-harap lepas ni berjaya. ^_^

5 comments:

Iyiana said...

rindu la masakan mak. tapi la ni da kahwin kena rindu masakan sendiri. ehehe.. kena jadikan mak sebagai role model. :D

wildcutecat said...

betul tu yana. dah bertahun-tahun hidup makan masakan mak hari-hari...tibe2 dah kawin...kena masak sendiri pulak. huhuhu

Capo Grande said...

yeker???

wildcutecat said...

tak ye. nape?

Capo Grande said...

yeker???

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers
Related Posts with Thumbnails