Wednesday, August 4, 2010

senyumanku bukan lagi untukmu

sambungan bermulanya kehidupanku di sini.


disebabkan aku orang baru disini, maka aku meringankan bibir untuk tersenyum setiap kali aku bertembung dengan sesiapa baik staff di opis, mahupun yang bukan 1 opis dengan aku. ada yang membalas, ada yang buat tidak tahu dan ada yang hanya menjeling dengan muka satu sen. walaupun begitu, aku akan tetap memberikan senyuman kepada sesiapa juga selagi aku mahukan begitu. tetapi apabila lebih 3 kali orang yang sama akan buat tak tahu atau menjeling bila bertembung dengan aku, maka otak aku akan scan dan save muka orang tu dan senarai hitamkan daripada menerima senyuman daripada aku. perlu ke menjeling bila orang melemparkan senyuman kepada kite?



semakin hari aku dapat biasakan diri menjadi lone ranger di sini. takde masalah kat aku sebab memang aku keje sorang-sorang kat site (opis lama) selama hampir 6 bulan sebab bos masa tu memang hantar aku sorang je kat sana. aku ke cafe seorang diri setiap hari sebab takde sape pun kat opis ni yang pernah pelawa aku untuk ke cafe bersama-sama. aku nak mengendeng-ngendeng kata nak ikut dorang g cafe memang takkan sekali-kali aku lakukan sebab bila aku lakukan tu, aku hanya buang tabiat je. lagipun, aku kan staff baru kat sini, mestilah aku segan dan malu. nasib baiklah aku memang dah terbiasa sangat pergi makan atau pergi mana-mana seorang diri. jadi takde masalah kat aku semua tu.

kemudian aku mengambil keputusan untuk membawa bekal ke opis setiap hari. sebabnya, memang hari-hari setiap pagi mak aku akan masak breakfast untuk anak-anak buah aku ke sekolah. jadi aku pun tumpang sekaki. bermulanya aku membawa bekal ke opis, aku pun tak turun ke cafe lagi cuma kadang-kadang je bila bekalan aku tak cukup dan aku terasa lapar. masa ni adalah jugak staff kat sini dah mula meringankan mulut ajak ke cafe, tapi sayang...aku terpaksa menolak kerana makanan yang mak aku bekalkan lebih penting daripada makanan dicafe.

dalam tempoh sebulan bekerja, tiba-tiba aku ditugaskan untuk bertugas di Istana Sri Menanti semasa hari pertabalan DYMM Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan. masa ni jumpalah staff-staff dari unit-unit lain yang bernaung dibawah kerajaan negeri ini. mulanya rasa seronok sebab boleh kenal-kenal dengan staff dari unit lain dan pelbagai jawatan. namun...aku silap mentafsir. staff opis swasta tak sama dengan staff gomen. aku tak pernah jumpa staff yang sombong dan bongkak sejak aku bertukar-tukar kerja di opis swasta dari tahun 2006 lagi. semuanya ramah dan murah senyuman walaupun tak kenal. jauh bezanya dengan staff gomen yang aku jumpa disini. ada yang sombong, berlagak dan ada juga yang baik dan ramah. bermulanya saat itu, aku mula scan orang yang aku jumpa dan buat senarai siapa yang boleh dibuat kawan siapa yang harus dibuat tak tahu je bila jumpa.

cabaran bertugas semasa hari pertabalan memberikan aku pengalaman yang bermakna. selain daripada mula mengenali perangai-perangai sebahagian staff di bangunan ini, aku juga diberi peluang mengikuti acara pertabalan yang tak pernah aku terfikir aku akan turut serta. jadi, di sini, corak dan warna kain putih yang aku berikan kepada semua staff di sini sudah mula menampakkan corak dan warna masing-masing. dan seharusnya aku mula membiasakan diri dengan keadaan persekitaran dan juga orang-orang disini. ku sangkakan setakat ini sahaja aku berjumpa dengan perangai orang-orang sombong disini,  sekali lagi aku jauh tersasar. rupanya, apa yang aku bakal temui dan lalui lebih dasyat dan lebih menyiat-nyiat hati ini. hanya Tuhan yang tahu bagaimana aku hadapi semua ini.

sejak aku mula menjejakkan kaki di sini, aku mengamalkan konsep rendah diri, ikhlas, berbuat baik dengan semua orang dan meringankan bibir untuk tersenyum. sebab bagi aku, bila kite tak kacau orang, orang pun takkan kacau kite kan. tapi...kat sini...tak boleh pakai konsep tu. tu salah satu benda yang aku belajar di sini. jadi...mulai saat itu senyuman aku bukan untuk semua orang lagi...

bersambung...

No comments:

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers
Related Posts with Thumbnails