Tuesday, August 3, 2010

bermulanya kehidupan aku di sini

aku masih ingat lagi hari pertama aku melapor diri di opis aku sekarang 29.09.2009. masa tu semuanya 0, zero. maksudnya aku langsung tak tahu apa-apa pasal opis ni. langsung tak kenal sesiapa pun. walaupun neves, tetap kena teruskan langkah. entah macam mana staff kat opis baru, macam mana nak sesuaikan diri, apa kerja yang aku kena buat, macammana environment jadi penjawat awam ni..semuanya bermain dalam fikiran aku.



bila dah melapor diri lebih kurang seminggu, aku masih tak dapat sesuaikan diri dengan keadaan. aku langsung tak reti nak berkawan atau nak tegur orang. sebabnya aku ni memang segan dan pemalu orangnya. dalam mulut ada emaslah katakan. kalau orang tak tegur aku, aku pun tak tegur orang. staff kat sini pun ada yang peramah dan tegur dan ada yang buat tak tahu. biasa lah tu. jadi aku seperti biasa, buat hal sendiri. dengan takde pc selama seminggu, duduk menonggok termenung kat bilik sementara seorang diri daripada pukul 7.30 pg - 4.30 ptg, aku rasa teramatlah bosan dan rasa menyesal ditempatkan disini. tiba-tiba rasa rindu pada opis lama.

pada awal di sini, aku akui aku tak bercampur orang sangat. bukan aku sombong tapi aku memang macam ni dari sekolah lagi. suka buat hal sendiri. ditambah pulak masalah yang berserabut dalam kepala aku masa tu dengan emosi yang tak stabil membuatkan aku lebih senang bersendirian. lagipun aku memang tak reti nak pergi bilik orang dan beborak-borak kosong kecuali pasal keje. seandainya aku tiba-tiba je pegi bilik orang dan beborak-borak huha huha, itu maknanya aku sedang buang tabiat. percayalah...

seawalnya aku disini, aku memandang semua orang di opis aku ni dan juga semua orang dibangunan setinggi 5 tingkat ni kosong je. maksudnya aku langsung tak tahu dorang macam mana. jadi, umpama kain putihlah semua orang disini dimana corak dan warna kain putih tu nanti akan dapat dilihat oleh aku semakin lama aku bekerja disini nanti dan dengan itu, dapatlah aku membuat penilaian untuk kepentingan diri sendiri.

bila dah dapat bilik sendiri dan pc, aku tersangatlah happy. sebabnya, dimana-mana tempat, aku hanya perlukan pc dan privacy dan aku takkan mintak apa-apa lagi. so, aku lebih banyak menghabiskan masa dalam bilik menghadap pc. ntah apa aku buat masa tu aku pun tak ingat sebab takde keje lagi masa tu. tapi ada jugaklah masuk forum untuk tahu apa tugas jawatan aku ni. aku sendiri tak paham sebab ada gred pulak jawatan kat keje gomen ni. ntah apa maksud gred F41, F29 N22, N17, M44, F48 dan sebagainya, aku pun tak tahu sebab masa keje swasta dulu takde gred-gred ni.

aku bertambah tak reti bila diletakkan 2 orang penolong dibawah aku. sesungguhnya aku biasa dan suka bekerja seorang diri. aku biasa menerima arahan/kerja dan aku tak pernah dan tak reti untuk memberi arahan/kerja pada orang lain. oleh itu, menjadi satu beban pada aku bila dibawah aku ada penolong. bukan dorang membebankan aku tapi aku yang membebankan diri sendiri sebab aku tak biasa jadi bos walaupun bos kecik. huhuhu.

senarai sistem yang diberikan pada aku membuatkan aku teramat-amat terkejutnya kerana di opis lama, aku hanya buat 1 sistem sahaja. namun di sini, 8-10 sistem yang perlu dihandle. entah macammana nak buat pun aku tak tahu sebab langsung takde pengalaman nak handle dan agihkan kerja. sebelum ni aku hanya tahu buat programming je. duduklah aku berjam-jam mengadap pc membuat koding oracle. tapi disini...aku terpaksa analisis, design database, design interface dan macam-macam lagi....tetapi tak perlu buat programming. sesungguhnya aku lebih rela buat programming daripada buat keje yang dicover oleh jawatan aku ni. huhuhu.

semakin lama aku bekerja disini, semakin banyak pengalaman, semakin ramai orang aku jumpa dan semakin banyak kejadian-kejadian yang tak pernah aku sangka aku akan alami dan jumpa. semuanya akan aku huraikan dalam entri-entri yang akan datang...

bersambung...

10 comments:

Anonymous said...

pengalaman memberi pelbagai pengajaran. semoga happy selalu!

Capo Grande said...

ko mmg somong...macam kerang busuk...

wildcutecat said...

sekilas: yup betul tu.

capo: kau lagi sombong. macam ikan semilang busuk. menyibuk lalulalang depan bilik orang sbb nak ngurat tapi taknak pandang. wek wek wek

Capo Grande said...

ait, sapo lak nak ngurat?? den nak buek kojo yo..xpun poie isap rokok...yg ko tgk den lalu tu napo??nak ngurat ko???

wildcutecat said...

sape lak tengok dia. orang tengok monitor.

Capo Grande said...

yeker?? abis tu mana lak tau org lalu lalang..

wildcutecat said...

sebab nampak ada lalang kat celah-celah pintu masuk. huhuhu

Capo Grande said...

itu lalang ko la xtebas...hahaha...

mekchu said...

hahahahahaha... korang ni kan..
dieb, kita tukar suka sama suka nak? bukan tukar laki.. tukar bilik.. eh bukan.. tukar keje.. kalo korang 2-2 dok operasi & network konpem lagik mantap..

wildcutecat said...

mekchu: kalau sy masuk operasi & network, esok jugak salah seorang dari kami akan ditranfer. huhuhu.

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers
Related Posts with Thumbnails