Tuesday, August 10, 2010

darahku diambil lagi

baru balik dari klinik kesihatan rasah. sebabnya hari ni memang ada appoimen kat klinik tu untuk minum air gula katanya. masa buat appoimen tu 2 minggu lepas, nurse tu cuma kata minum air gula, takde pulak dia kata kena amik darah 2 tabung sebelum minum air gula dan selepas minum air gula tu. huhuhu.


so tadi, maunnya aku tak terkejut tiba-tiba nurse tu keluarkan 2 tabung darah dan jarum suntikan. terus aku tanya:

"amik darah ke nurse? bukan minum gula ke?" tanya ku yang sebenarnya tengah takut kena cucuk amik darah.

"a'ah. amik darah setabung lepas tu minum air gula. lepas 2 jam, amik darah setabung lagi" jawab nurse tu sambil tangannya tangkas je mengeluarkan jarum suntikan dari plastik.

"apa? 2 kali amik darah???" tanya ku terkejut. namun ku tahu, aku tak berdaya berbuat apa-apa melainkan merelakan jarum suntikan itu menembusi urat di lenganku untuk diambil darah. dan pastinya aku tak sanggup untuk melihat darahku diambil dan disedut ke dalam tabung itu.

selepas minum air gula yang sangatlah manis dan pekat itu, aku pun duduk-duduk sambil berharap tekak dan perut aku dapat menerima air gula tersebut kerana ada beberapa orang pempuan yang muntah dan pening kepala lepas minum air gula tersebut. plastic bag memang aku dah standby dalam henbeg kalau-kalau aku terasa nak muntah. encik capo grande mengambil cuti hari ini untuk menemankan aku ke klinik tersebut. lepas sejam minum air gula yang ntah apa rasanya tu, kepala aku mula pening dan tekak rasa mual lah sangat. puaslah aku menahan supaya aku tak muntah di situ. dahlah perut aku lapar sangat sebab disuruh puasa stat jam 10 malam tadi sehinggalah selesai amik darah kali kedua nanti. lepas 2 jam, aku pun dipanggil semula dan sekali lagi, aku terpaksa merelakan setabung lagi darahku diambil.

suntikan kali kedua sangat-sangatlah sakitnya berbanding suntikan yang pertama tadi. lepas je habis, terus ajak encik capo grande g makan sebab aku dah tak tahan sangat lapar. menggigil-gigil kaki aku dah menahan lapar. lepas tu barulah aku balik ke opis sebab aku tak amik cuti, amik time slip je. lagi 2 minggu, sekali lagi aku kena pergi check up untuk amik darah lagi. nampaknya...aku pun dah lali kena amik darah ni. dan setau aku...tiap-tiap bulan sampai lepas bersalin pun kena amik darah lagi. redha je lah...

No comments:

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers
Related Posts with Thumbnails