Thursday, August 5, 2010

Tuhanku tabahkan hati ku temukan ku dengan ketenangan

sambungan senyumanku bukan lagi untukmu...


aku meneruskan rutin harian ku di opis seperti biasa. time rehat tengah hari biasanya aku akan ajak kaktih keluar makan takpun aku ikut kakngah jemput mimi balik sekolah. kompemlah aku suruh diorang yang jemput aku sebab kalau aku alihkan kereta dari paking, kompem aku tak dapat nak paking dah. paking di sini teramat-amatlah kritikal. aku sanggup keluar rumah pukul 6.15 pagi ke 6.30 pagi semata-mata aku nak sampai awal untuk pakingkan keta kesayangan aku itu. tapi bila dah lama-lama, aku rasa malas nak keluar tengah hari dan duduk di opis sahaja sambil surfing.



keadaan di opis seperti biasa. kalau ada benda nak tanya pasal keje, aku pegilah jumpa sape-sape yang berkenaan dan tanya. kalau tak, aku duduk kat bilik je buat keje. seperti yang aku pernah bagitau sebelum ni, untuk tengok aku pergi dari bilik ke bilik dan beborak kosong...hanyalah di dalam mimpi saja. bukanlah bermaknanya aku sombong. tapi sebabnya aku memang tak reti nak pegi beborak-borak ni kalau takde sebab. kecuali ada yang panggil aku dan tanya-tanya soalan, then baru aku join beborak tapi sekejap je lah sebab aku takde idea.

tapi staff atau kengkawan kat opis aku ni tak sombong macam ada beberapa staff di unit-unit lain. dorang semua baik dan ramah cuma amik masa nak tau. tak sampai pun sebulan lepas bertugas untuk pertabalan dulu, sekali lagi aku terpilih untuk bertugas sempena sukan untuk isteri wakil rakyat di seluruh malaysia ni. atau senang nak cakap, sukan untuk datin-datin ye. semua ni membebankan aku je sebab aku memang tak suka langsung terlibat dengan benda-benda macam ni. tapi nak buat macam mana, takde pilihan. aku telah dipaksa rela. bila dah bertugas untuk event macam ni, kompemlah sekali lagi jumpa dengan staff-staff sombong berlagak yang pernah aku jumpa masa pertabalan dulu dan ada yang aku tak pernah jumpa.

nama aku telah dipadankan untuk berpasangan dengan X iaitu seorang pempuan yang aku langsung tak kenal dan skim jawatan dia tak sama dengan aku tapi sama gred. bila dah diperkenalkan, nampak dia macam ok. macam je lah ye. tak kenal maka tak cinta. huhuhu. tapi...bila dah bekerja bersama, Tuhan je lah yang tahu apa aku lalui. dahlah sombong, berlagak pulak tu. keje tak buat...tau berlagak je. benci aku dengan dia. sesungguhnya dikesempatan lain, dialah salah seorang makhluk yang aku tak hingin jumpa di dunia ni lagi. bayangkanlah hampir seminggu aku kena bertahan dengan dia. dahlah aku memang takde geng masa tu. orang yang aku kenal, team dengan orang lain. nasib baik ada N, salah seorang team aku yang aku memang tak pernah kenal, tapi dia seorang yang baik. tapi kebanyakan masa, aku tepaksa bekerja dengan X.


kenapa aku benci dia? baru tak sampai sejam stat bertugas, dia dah stat belagak. lepas tu tau nak mengarah je. entah apalah salah aku. setau aku aku cakap elok-elok, jalan elok-elok dan yang pasti aku senyum je. aku taulah muka aku ni muka lembik, leweh, tapi jangan ingat aku tak reti marah dan mengamuk ye. apa aku buat, aku bersabar je. dahlah datin-datin yang aku jaga pada awalnya agak sombong dan tak pandang sebelah mata dengan aku nih. tapi bila dah beberapa hari bersama, barulah dorang ramah dan mula tegur-tegur dan senyum dengan aku. so, dengan datin-datin nilah aku berkawan sepanjang bertugas sebab budak sekor tu asik hilang, tau beborak je dengan geng-geng dia. memang ketara aku sorang je yang buat keje. walaupun aku tak rela dan memang terpaksa sangat melayan datin-datin ni, tapi aku cuba positifkan diri dan ikhlaskan hati. mungkin sebab tu datin-datin tu mula berbaik-baik dengan aku. pernah sekali budak X ni marah aku depan kawan-kawan dia sebab aku ajak dia buat keje. (masa ni dia tengah sibuk beborak dengan kawan-kawan dia kat team datin lain). aku cakap elok-elok dan lembut ye. bayangkanlah macam mana sebaknya aku masa tu. puas aku tahan airmata aku ni dari gugur. lepas aku dapat bersendirian sekejap, terus laju je airmata aku keluar sambil berharap datin-datin ni tak kacau aku sekejap. masa tu puas aku beristigfar supaya Allah sabarkan aku dan tabahkan hati aku ni untuk 4 hari je lagi. mulai saat itu, aku dah blacklist X dalam hidup aku dan aku ignore. bila dia datang duduk kat aku, aku pergi beralih tempat lain. bila dia mula bercakap aku jawab acuh tak acuh. macam tu lah aku buat sampai last day. aku pun tahu marah jugak. kalau orang tu buat jahat kat aku, aku boleh jadi 2 kali jahat dari apa dia buat kat aku. persoalannya...aku nak ke tak buat macam tu. nanti takde beza pulak antara aku dan dia. jadi aku memilih untuk bersabar. kerana setahu aku, disetiap penghujung sesebuah cerita kemenangan sentiasa berpihak pada orang-orang yang sabar.

so sepanjang 3,4 hari tu aku hanya bersendirian. pergi makan sorang-sorang, pergi jalan kat gerai sorang-sorang. semuanya aku buat sorang-sorang. aku lebih senang sendiri daripada jumpa orang-orang macam tu dahlah masa tu aku memang tengah ada masalah peribadi yang buat aku sakit jiwa, ditambah pulak dengan perangai budak X tu. entah berapa kali aku pergi menyorok untuk menangis, aku pun dah tak ingat. masa tu aku tak sabar-sabar nak tunggu hari terakhir sebab aku penat sangat dengan semua ni. apa yang aku tanggung semuanya aku simpan dalam hati. bila jumpa datin-datin tu balik dan kawan-kawan yang lain aku sedaya upaya untuk tersenyum tapi aku akui mungkin nampak jugak wajah sedih yang terpancar kat muka aku masa tu.

bila sampai hari terakhir, aku rasa akulah orang paling gembira kat dunia ni sebab aku tak perlu tengok muka budak X tu lagi. walaupun aku memang dah ignore dia dan menjauhkan diri dari dia, tapi tetap akan terpaksa jumpa gak sebab 1 team. satu benda yang mengejutkan aku masa tu malam terakhir tiba-tiba je minah tu cakap baik-baik dengan aku dan g peluk pinggang aku. tapi, aku buat tak tahu je. hati aku dah mati untuk engkau. apa kau ingat kau bagus sangat?

berakhirnya event tu maka itulah kali terakhir aku jumpa budak tu. dan aku berharap seandainya ada event yang aku dipaksa rela lagi, janganlah aku di satu teamkan dengan dia lagi. selepas seminggu tak masuk opis sebab bertugas masa event tu, aku pun kembali ke opis dan buat keje-keje opis pulak. semuanya berjalan dengan lancar sehingga satu hari aku mendapat perkhabaran yang agak mengejutkan aku sebab aku pun tak pernah sangka wujud manusia macam ni kat dunia ni. dan adakah aku bertuah kerana berjumpa manusia macam ni di sini? see...baru je tak sampai 4 bulan aku keje gomen dan keje di sini, macam-macam perangai orang yang aku jumpa. kalau perangai elok takpe, tapi dengki, busuk hati. dan yang penting sekali, kalau tak melibatkan aku, aku pun tak hingin nak amik tau...tapi kompemlah apa yang aku luahkan di sini...semuanya berlaku pada aku. entah kenapa aku rasa keje kat opis lama aku lebih gembira sebab tak wujud orang-orang busuk hati macam ni.

bersambung...

2 comments:

Iyiana said...

ley wat cerpen ni..

wildcutecat said...

huhuhu. nak buat cerpen kena buat susunan ayat yang betul. maleh akak.

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers
Related Posts with Thumbnails