Wednesday, October 27, 2010

imbas kembali: aku dipaksa dan terpaksa

setahun yang lalu, pada hari semalam sebenarnya (jap...aku lupa tarikh sebenar), genaplah setahun aku telah dipaksa rela bertugas di Sri Menanti sempena pertabalan Yang diPertuan Besar N9. masa tu belum sampai sebulan aku keje gomen kat sini. lebih kurang 5 hari kot terpaksa berulang alik dari seremban ke sri menanti masa tu. nama aku  telah dipilih last minit sebab tak cukup orang untuk bertugas kat sana. ikutkan aku, aku memang tak goma join benda-benda macam ni. tapi macam aku cakap, aku telah dipaksa rela, jadi nak tak nak tepaksa la jugak. tak suka betul bila dipaksa buat sesuatu yang aku tak nak an tak suka. huh!



aku ditugaskan dikaunter pendaftaran. jadi berlangsungnya majlis gilang gemilang itu, seawal pukul 6.30 pagi dah kena ada kat sri menanti. korang bayangkanlah pukul berapa aku kena bangun dan bertolak dari seremban. nasib baik masa tu jalan baru bukit putus tu dah siap dan dibuka sementara khas untuk majlis tu. dah la kena tempah baju sendiri. tapi kain dorang (unit yang berkenaan) bagilah. patutnya semua dorang uruskan termasuk tempah baju. tapi sebab dah last minit, aku kena tempah sendiri. nanti boleh claim katanya. manis sangatlah mulut masa tu nak suruh bertugas dan cakap boleh claim bagai. sampai masa nak claim, masing-masing ngelat. yang ni cakap orang ni uruskan, yang ni cakap orang tu uruskan. macam siott je kan perangai orang-orang p*d ni.

penyudahnya aku malas nak claim. sebab malas nak jumpa orang-orang perangai macam siot ni. masa jaga pendaftaran tu, ramailah orang-orang kenamaan yang aku jumpa. kompemlah jemputan semuanya orang-orang berpangkat dan ternama. macam-macam peel ada. bukan peel jemputan-jemputan je. perangai orang-orang yang bertugas pun sama. ada yang ok, ada yang macam haram. huhuhu. sepatutnya dah habis uruskan pendaftaran boleh lah balik walaupun majlis belum tamat. tapi aku ditahan-tahan macam orang bodoh duduk termenung dalam khemah padahal dah takde apa nak buat. hari pertama bolehlah tahan-tahan aku. hari kedua dan ketiga, habis je bertugas terus cabut balik sebabnya aku drive keta sendiri bukan naik bas yang disediakan. jadi, semua orang yang kena tunggu tu sebab ada yang naik bas belum habis bertugas lagi. jadi nak tak nak kenalah dorang tunggu. huhuhu.

beberapa hari terpaksa bertugas tu memang penat gile. tapi aku tak ingat esoknya aku cuti ke tak. tak pun amik EL masa tu. ntahlah tak ingat. masa tu ada gak amik gambar, tapi tak transfer ke pc ni plak. jadi entri ni takde gambar. masa kejadian tu jugak, aku tak de buat entri kat blog sebab masa tu aku belum rajin berblog lagi walaupun memang dah ada blog. stat berblog bulan 11 kot.

sebulan ke dua bulan lepas berlangsungnya majlis tu, adalah konon-konon majlis penghargaan. tapi nama aku langsung tak masuk list. dah la tu buat rombongan sempena penghargaan sebab bertugas tu pun nama aku dan ada beberapa yang lain tak masuk list. malah, langsung tak tahu. bila nak suruh buat keje bukan main, carik sampai ke lubang cacing. bila bercakap, tulang lagi lembut dari lidah nak suruh bertugas masa majlis tu. bila sampai masa untuk penghargaan, kaum kerabat and geng dorang je yang dorang masukkan dalam list. dah la tu, sijil dan cenderamata pun aku tak dapat. sakit hati tak???

bab yang majlis makan-makan dan rombongan tu aku tak kisah sangat sebab dari bercampur dengan orang-orang macam tu baik aku habiskan masa dengan famili aku. tapi bab sijil tu aku nak jugak. dah jadi macam peminta sedekah pun ada pegi call dan pegi opis dorang mintak jugak sijil tu. yelah, beberapa hari berulang alik, pastu pagi-pagi buta dah kena bertugas sampai petang. dengan letihnya, penatnya, tensennye. tiba-tiba...tak dapat sijil. kalau memang semua orang tak dapat, xde la aku nak kisah. ni ada yang dapat ada yang tak. tak adillah macam tu. dah berapa lama mengemis mintak sijil tu jugak, barulah dapat. so kesimpulannya, tolong jangan panggil aku untuk bertugas benda-benda macam ni lagi. aku tak suka. lebih-lebih lagi dengan orang-orang perangai macam siot dan suka menganiaya orang. huhuhu.

No comments:

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers
Related Posts with Thumbnails