Friday, July 4, 2014

arissa dah ada kawan bermain dan bergurau

setelah beberapa hari bela alaric, maka tiba masa untuk mandikan dia. walaupun masa beli tu alaric memang bersih tapi aku nak mandikan juga. aku percaya tuan lama dia dah mandikan alaric sebelum jual tu. dulu-dulu masa aku tinggal di kampung aku pernah je mandikan kucing. hasilnya, habis tangan dan badan aku luka-luka kena cakar sebab kucing-kucing ku penakut air sangat masa tu. kucing yang jenis penakut air ni walaupun manja sangat bila kena siram dengan air terus bertukar watak jadi garang. pernah satu ketika kuku kucing tu dah terbenam dalam daging kat lengan dan kucing tu hanya berpaut pada tangan aku menggunakan kukunya yang dah terbenam tu. maksudnya, dia terjatuh tapi sempat berpaut pada lengan aku dengan membenamkan kukunya pada lengan aku. sakit dan berdarah. sejak tu kalau nak mandikan kucing, aku akan kurung dalam bakul dan siram. selamat sikit.


tapi sebab alaric kecil lagi maka aku beranikan diri mandikan dia sambil pegang. mula-mula aku bersihkan telinga alaric dulu guna putik kapas dan baby johnson oil. lepas tu aku bawak alaric ke besen yang aku dah siap-siap letak air suam. lagi satu besen aku asingkan untuk bilas dia nanti. walaupun alaric meronta-ronta sikit dan mulut mengiau aje, tapi semuanya masih dalam kawalan lagi. lepas siram air sampai semua bulu dia basah, aku syampu guna syampu kucing yang memang aku dah siap-siap beli. lepas tu bilas dan lap. dah lap kering sikit aku lepas kan alaric untuk keringkan diri sendiri. bila dah kering betul baru aku sikat guna sikat kucing. alaric dah bersih dan wangi barulah sedap nak peluk dan cium. sebab aku suka sangat cium kucing jadi alaric mestilah bersih dan wangi selalu. aku mandikan alaric sekali setiap minggu. selalunya aku mandikan dia pagi sabtu.



sejak alaric ada di rumah, arissa tak adalah sunyi lagi sebab tak ada kawan. alaric dan arissa pun dah jadi kawan baik. kalau sebelum ni alaric lari bila nampak arissa, sekarang ni kalau arissa takk layan alaric atau tak main dengan alaric, mesti alaric datang kat arissa dan colek-colek arissa. macam kelakar pula. kalau sebelum ni bila arissa dukung alaric, alaric mesti meronta nak lepaskan diri. tapi hari demi hari bila dah selalu main sama-sama, alaric pasrah je bila arissa dukung dan bawak ke hulu hilir tak lepas-lepas. dah tak ada meronta-ronta nak lari lagi. bila aku dukung alaric, cepat je alaric tu meronta nak lepas (kalau dia tengah aktif main). tapi walaupun tengah aktif bermain dan arissa tiba-tiba amik dan dukung dia, terus alaric senyap dan pasrah. diam je. suka betul arissa bila alaric dengar cakap dia. budak berdua tu siap main kejar-kejar lagi. tak menahan aku tengok bila alaric lari sebab arissa kejar lepas tu arissa pulak lari sebab alaric kejar. siap main nyorok-nyorok lagi tu. walaupun alaric hanya seekor kucing tapi dia dah menjadi kawan baik arissa skang. 


tu je idea nak taip. ;-D



No comments:

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers
Related Posts with Thumbnails