Thursday, July 17, 2014

cerita bulan puasa

dah nak masuk 3 minggu berpuasa. aku rasa tahun ni lah puasa yang aku tak rasa letih dan lapa sangat. macam biasa-biasa je. minggu pertama puasa aku sangat rajin memasak. hari-hari masak sendiri, buat kuih. rajin google resepi dan buat. bukan google je. hari puasa pertama je aku aku tak masak sebab berbuka kat rumah abang aku. setakat hari ini, belum jejak lagi bazar ramadhan. aku rasa dah 3 tahun aku tak pergi beli makanan kat bazar ramadhan.

berbuka pun ala kadar. taknak membazir. lagipun kami berdua je yang makan. semuanya masak yang simple-simple. tak pe, yang penting aku masak sendiri, tak beli. aku ni boleh je memasak cuma malas. penyakit malas tu kalau datang, nak goreng telur pun aku malas. tapi bila rajin datang, semua benda aku nak masak.

puasa kedua aku masak nasi putih, lauk gulai ikan tenggiri campur cendawan, rojak tauhu taugeh timun telur rebus plus kuah lada dan airnya aiskrim soda. puasa ketiga masak lauk sambal sotong, goreng kangkung. lepas tu buat kuih bebola roti udang (ni aku google resepi), dan air sirap bandung. puasa keempat, masak kuew tiaw sup dengan puding roti. puasa ke lima dan seterusnya aku dah lupa aku masak apa.tapi aku ingat aku masa puding roti 2 kali dalam minggu pertama tu.

minggu kedua aku dah jarang memasak. sebabnya, aku demam beberapa hari. bila dah sihat, minyak masak dah habis asik lupa nak pergi beli. bila dah sampai rumah baru teringat, memang takkan adanya nak keluar balik. aku pun tak berapa ingat berbuka apa sepanjang minggu kedua. tapi yang pasti tak ada beli kat bazar ramadhan.

minggu ketiga ni baru stat memasak balik. tapi masak yang simple je sebab request dari encik capo. semalam aku ingat nak masak sambal ayam. tapi boleh pulak encik capo request nak berbuka makan kuih jemput cicah sos cili je. aku pun sukalah sebab senang sangat. sambil masak boleh berwasap-wasap lagi dengan adik beradik. round pertama hangus sikit kuih jemput sebab leka berwasap punya pasal.

setiap hari masa bulan puasa ni, aku makan betul-betul masa berbuka tu. lepas tu memang tak makan apa-apa. sahur, aku cuma masak untuk encik capo sahaja. tapi ada juga beberapa kali aku tak sedar nak kejut encik capo sahur. aku memang tak boleh makan sahur. perut aku sensitif sangat. aku cuma minum air suam 2 gelas je. kalau aku makan nasi atau makanan lain, aku pasti akan sakit perut tahap guling-guling punya. sebab makan awal pagi sangat. perut aku tak boleh terima. hari tu aku tak tahan godaan lauk ikan bilis goreng + bawang yang aku masak untuk encik capo masa sahur. aku pun nak makan juga pukul 5 pagi tu. tak lama lepas tu terus aku sakit perut beguling-guling sampai petang esoknya. aku sangkakan tahun ni perut aku dah boleh makan masa sahur. rupa-rupanya tak..... oh ya, arissa pun kadang-kadang bangun masa sahur. dia nak sahur jugak katanya. tapi sahur susu je lah lepas tu lelap balik dengan botol masih dimulut.

ok hari ni nak masak apa? esok nak masak apa? aku belum fikir lagi. tapi kena fikir nak masak apa yang spesel sikit sebab nak membalas pemberian jiran-jiran.


No comments:

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers
Related Posts with Thumbnails