Tuesday, September 23, 2014

tangan

hari khamis lepas, aku terjaga seawal pukul 5 pagi. sejak daripada masuk tido pukul 12 lebih dah beberapa kali terjaga. setiap kali terjaga terus raba dahi, leher, badan dan tapak kaki arissa. panas sangat. arissa dah 3 hari demam dan hari itu suhu paling panas aku rasa.

kebetulan, arissa terjaga bila aku raba-raba dahi dia tu. aku senyum, arissa pun senyum. lepas tu nampak macam arissa lelap balik, aku pun nak sambung tido dalam sejam lagi sebab ngantuk lagi. tak sampai 10 saat aku lelap, arissa kejut.

arissa: mak, tangan sape tu?

aku: ha? tangan apa?

arissa: tu kat almari tu ada tangan buat camni camni. (sambil buat gaya tangan melambai).

aku pun tiba-tiba tercuak juga. tangan ape pulak ni? dah lah belum azan subuh lagi. kepala hotak memang terus imagin tangan hantu je. arissa pulak dari dia kecik setiap kali dia demam, mesti dia akan nampak penampakan makhluk-makhluk halus ni. setiap kali demam ok.

dahlah encik capo tak ada sebab masuk wad. dalam bilik tu ada aku, arissa dan si alaric yang setia temankan kiteorang sepanjang malam dalam bilik tu. alaric tido sebelah aku kiri aku, arissa sebelah kanan.

aku: tak nampak pun tangan. tangan ape ni?

arissa: tangan tu dah hilang. dia dah menyorok kat celah almari.

bertambah saspen lah aku. mula lah aku terbayang tangan hitam berbulu. ohhh..imaginasi hantu aku sangat tinggi.


aku: dah lah arissa. takde apa-apa tu. tido lah. (sebenarnya aku dah takut. kekekeke)

arissa: mak, jom kite pegi tengok tangan tu pergi mana.

aku: ok. (sebenarnya dah takut dan nak keluar dari bilik).


aku pun berpimpin tangan dangan arissa keluar bilik pergi ke ruang tamu. mak, kakak dan anak buah aku ada  tido kat rumah aku. temankan aku dan arissa sebab encik capo kan kena tinggal kat wad. mak dan anak buah aku tido kat ruang tamu. mak aku memang dah bangun masa tu. aku tinggalkan arissa dengan mak aku lalu aku ke bilik air dalam bilik nak mandi. alang-alang dah bangun, terus lah mandi nak pegi keje walaupun belum pukul 6 pagi. saspen jugak nak masuk dalam bilik sebab teringatkan tangan yang arissa cakap tadi. aku taknak citer kat mak aku pasal tangan yang arissa nampak sebab takut semua orang panik (padahal aku je yang panik).

lepas mandi pergi ke depan semula tengok arissa dah baring dengan mak aku. lepas tu mak aku bagitau aku arissa cakap nampak tangan melambai-lambai dalam bilik. arissa cakap kat tangan tu pegang towel. mak aku pun cakap kat arissa tu mak uda dia. mak uda tu kakak aku si lida.

aku: ha??? cisss!

penat aku saspen. masa arissa cakap kat aku nampak tangan tu dia takde sebut pun pasal tangan tu pegang towel. kalau arissa cakap ada pegang towel, kompem lah aku tak terbayang tangan hantu.

rupa-rupanya memang kakak aku ada masuk dalam bilik aku sebab cari alaric. bila dia nampak alaric tido sebelah aku, tu yang kakak aku lambai-lambai panggil alaric sebab alaric pun pandang dia. aku tak nampak sebab aku dah lelap mata. arissa pulak nampak tangan je sebab posisi arissa kat tepi dinding menyebabkan dia hanya nampak tangan tak nampak muka. kalau kat posisi aku kompem aku nampak muka kakak aku tu.

aku pulak tido tak tutup pintu sebab nak bagi alaric tido dengan aku. kalau aku tutup pintu tak dapat pulak alaric keluar teberak / tekencing. tak pasal-pasal semerbak dalam bilik aku bau taik dia.  kalau encik capo ada, alaric memang takde can tido dengan aku dalam bilik. encik capo mesti halau punya dan tutup pintu. kekekeke.

hai lah arissa. buat saspen mak ngko je. bukan dia tak tau mak dia asik baca citer hantu dengan asik tengok citer hantu je kejenye. 


No comments:

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers
Related Posts with Thumbnails