Tuesday, October 18, 2011

dia sepatutnya dikasihani

setelah berbulan lamanya tak  tengok buletin utama, malam tadi aku tertengok. entah kenapa lepas tengok citer soffiya, aku tak tukar channel lain. dan aku pun tidak berganjak dari depan tv. tiba-tiba buletin utama start. aku endah tak endah je sebab mata mengantuk sangat rasa nak tido. tapi tiba-tiba dengar pembaca berita tu cakap pasal video yang menyayat hati. aku pun layan la. sebenarnya tak de idea pun langsung video pasal apa.

masa tengok video tu, hati aku tersentuh sangat. rasa kasihan yang teramat-amat kat budak tu dan rasa benci sangat dengan mereka yang buat tak tau dengan budak tu. pastu terus laju je airmata aku mengalir-ngalir. memang sebak sangat. video tu menunjukkan sorang budak kecik dalam lingkungan umur 3 - 4 tahun merayau sorang-sorang tepi jalan kat pasar (mungkin di negara china atau hong kong. aku pun tak pasti). mana mak ayah dia aku pun tak tau. lepas tu budak tu berdiri kat tepi kat tengah jalan. lepas tu ada van putih langgar dia. aku rasa pemandu van putih tu nampak budak tu sebab van tu berhenti sebelum tu. tapi sebab setan sangat, dia terus je langgar budak tu. budak tu tergilis bawah tayar. van tu berhenti dan pemandu dia tinjau kat tingkat je. langsung tak turun tolong budak tu. yang aku tak sangka, van tu terus jalan dan tayar belakang pulak gilis budak tu lagi. masa ni hati aku betul-betul tersentak. dari baring, aku terus duduk. kemudian ada orang dan penunggang motor lalu lalang tapi buat tak tahu bila nampak budak tu yang dah terbaring tepi jalan dengan berdarah-darahnya. agaknye mesti budak tu menjerit dan menangis (sebab kat video tu tak dengar suara). tapi takde sape nak tolong. terus aku memaki hamun orang yang buat tak tahu tu.

kemudian lalu pulak lori kecik. gilis lagi budak tu. bayangkan la betapa seksanya budak kecik tu. takde perikemanusiaan langsung semua orang tu. masa tu aku rasa nak terbang ke sana dan peluk budak tu. kesian sangat. terbayang-bayang kat kepala macam mana kalau yang sedang terbaring kesakitan tu ialah anak sendiri atau anak-anak buah aku? masa ni memang aku dah menangis dah. terlalu kesian dengan nasib budak tu. tak lama pastu ada sorang nyonya lalu dan nampak budak tu. terus dia angkat bawak ke tepi. tak lama pastu mak budak tu sampai. meraung-raung dia sampai kat hospital. aku yang tengok pun sedih gile, inikan pulak mak budak tu.

sekarang budak tu tengah koma. tersentuh hati aku tengok dia terbaring atas katil hospital tu. semoga budak tu selamat dan sihat semula. dan semoga mereka-mereka yang melanggar dan buat tak tau dengan budak tu masa dia memerlukan bantuan akan terima nasib yang sama atau lebih teruk lagi daripada budak tu. apalah yang budak tu tahu? dia hanya seorang budak kecik yang tak tahu apa-apa? kenapa manusia skang kejam sangat? semoga Allah melindungi Arissa dan kanak-kanak/ baby lain walau dimana mereka berada.

lepas tengok video tu, airmata aku masih mengalir lagi. tak dapat aku bayangkan kesakitan yang budak tu tanggung. masa tengah taip entri ni pun rasa nak nangis T_T.

semoga kamu tabah wahai  budak kecik. cepat sembuh ya...........


3 comments:

Iyiana said...

video tu da ada dlm fb sejak minggu lps. x sanggup nk tgk lelebey lg tgh preggy. moga mereka yg melanggar itu insaf hendaknya..

mekchu said...

tak berjaya tgk lagik.. en.capo tak kasik pinjam ipad :((

wildcutecat said...

huhuuh...sedih kan. sampai skang terbayang-bayang T_T

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers
Related Posts with Thumbnails