Friday, December 16, 2011

aku tanpa keretaku, begini la jadinya

hari ni jumaat. hari ni aku el. tak merancang nak el pun. tapi takde pilihan. serba salah nak el sebab bos aku tak suka orang el kat opis. tapi nak buat macammana, aku takde pilihan. seperti yang bos selalu minta, kalau nak el, kena dapatkan kebenaran. kalau tak, akan di kira sebagai ponteng. bos jugak tekankan guna ayat 'mintak kebenaran'. dan bos aku juga lebih suka orang call dari sms. so, di pagi yang hening dan dingin pagi tadi, aku pun mendail nombor bos.

aku cerita masalah aku dan terangkan kenapa aku nak el. aku juga guna ayat 'minta kebenaran nak el'. huhuhu. bos aku bagi kebenaran, dan tiadalah diriku di opis hari ni.

semuanya berpunca daripada kereta. punca aku el ialah sebab aku takde kereta hari ni. alkisahnya semalam abang aku pinjam kereta aku. aku ok aje sebab nak g keje hari ni boleh pegi dengan encik capo. untuk makluman, sejak seminggu ni kami pergi kerja berasingan. aku keluar rumah pukul 7 lebih pagi, hantar arissa dan terus ke opis. manakala encik capo akan pegi opis dalam pukul 8 pagi. so maknanya kami drive kereta kami sendiri walaupun kami satu opis. berbalik kepada citer aku tadi, abang pun amik kereta aku semalam kat opis lebih kurang pukul 7.30 pagi (selepas aku hantar arissa). keta abang aku rosak pagi semalam masa nak keluar pegi keje. jadi agak kehairanan dan satu kepelikan pada aku bila abang aku call pukul 6 pagi. keretanya satu kat workshop dan satu lagi keta tetiba tak bole stat. so disebabkan itu, abang aku pinjam keta aku sebab nak pegi keje atau tepatnya pegi kursus selama 2 hari.

keta kesayanganku...
petang semalam aku takde kereta. mintak ehsan kakngah tolong jemput aku kat opis dan lepas tu amik arissa seterusnya hantar aku balik rumah. kenapa encik capo tak jemput aku??? owh...sebab encik capo dah 2 hari demam dan tak ke opis sejak hari rabu. so, aku takmau la menyusahkan orang yang sakit untuk datang jemput aku. (baik tak aku? huhuhu).

so cadangnya hari ni nak pegi keje tumpang keta encik capo (macam sebelum-sebelum ni ^_^). tapi ku sangka cerah diwaktu pagi, rupanya hujan lebat melanda. hahaha. tak hujan pun, just pepatah yang tah hapa-hapa *_*. rerupanya pagi ni encik capo tak elok demam lagi. panas lagi dan nampak teruk jugak. aku dah bepikir-pikir dah macam mano den nak pegi keje hari ni? nak hantar arissa lagi. keta encik capo memang ada. tapi malangnya aku tak reti drive keta manual. takkan nak suh encik capo yang sedang tidak berdaya itu untuk hantar arissa dan seterusnya hantar aku pegi keje? dan takkan pula aku nak drive keta encik capo? aku tak penah-penah bawak keta manual sejak lepas test JPJ 6 tahun lalu. so aku tak yakin aku bole drive keta manual.

aku dah tepikir nak call teksi. tapi bila pikir kosnya, lebih baik aku el. call teksi datang rumah dah caj RM 10. nak pegi hantar arissa dah caj RM 10 lagi. suh teksi tu hantar plak aku pegi opis, dah RM 10 lagi. total dah RM 30. so tak payah la. dengan itu, aku pun dengan tekadnya call bos, minta kebenaran nak el.

apa yang tersirat di sini ialah, aku kena belajar drive keta manual. manala tau nanti keta aku takde, boleh la aku godek bawak keta encik capo lak g merewang. la la la la la. owh rugi satu hari cuti aku sebab tepaksa el hari ni. dah la hari jumaat.....huhuhuhu.

1 comment:

mekchu said...

patutlah parking uptm kosong hari ni :) kena belajar manual lah macam ni.. susah jugak kalo ada emergency kan..

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers
Related Posts with Thumbnails