Monday, January 16, 2012

Kisah Rabiatul Adawiyah dan Hasan Al-Basri

tadi terbaca di internet pasal pempuan ada 9 nafsu dan 1 akal manakala lelaki ada 1 nafsu dan 9 akal. aku rasa pernyataan ni memang popular kan? masa zaman aku sekolah dulu, budak-budak lelaki memang berlagak dorang pandai sebab kononnya dorang ada 9 akal. tapi kalau tengok result SPM atau apa-apa exam skang nih, majoriti pempuan lebih ramai yang pandai.

tak kisah la tu. aku cuma nak kongsi apa yang aku jumpa di internet hari ini.

Kisah Rabiatul Adawiyah dan Hasan Al-Basri

Rabiatul Adawiyah : Hai Hassan,dalam berapa bahagiankah Allah menciptakan akal?
Hasan Al-Basri : 10 bahagian, 9 untuk lelaki 1 untuk wanita.
Rabiatul Adawiyah : Dalam berapa bahagiankah Allah menciptakan nafsu?
Hasan Al-Basri : 10 bahagian, 9 untuk wanita 1 untuk lelaki.
Rabiatul Adawiyah : Hai Hasan ,aku dapat menguasai 9 nafsu dengan 1 akal, sedangkan kamu, pihak lelaki tidak dapat menguasai 1 bahagian nafsu dengan 9 akal yang kamu dapat.

sekian.

No comments:

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers
Related Posts with Thumbnails