Wednesday, January 11, 2012

lega hanya sementara

fuhhh! hari ni lega sebab dapat bernafas seperti biasa. bukan kena asma ok. bukan juga semput. asma dan semput tu samakah? huhuhu. sebenarnya aku sangat sibuk mengejutkan membangunkan sistem. guna php dan mysql. banyak-banyak sistem aku bangunkan sendiri ini la sistem paling pening aku buat. design database je ntah dah berapa kali. buat programming pun dah banyak kali. tapi sampai di pertengahan jalan, tetiba rasa design database tak betul. so, design  balik. rasa macam dah ok, buat programming semula dari awal. tup-tup tersangkut di pertengahan jalan, baru sedar design tak betul lagi. kena buat balik. huhuhuu.

nak menangis aku buat sistem ni. bunyi macam senang. tapi complicated nak mampus. weekend terpaksa buat programming kat rumah sampai aku terpaksa amik monitor pc encik capo dan sambung kat netbook. sebabnya monitor netbook kecik sangat, tak puas nak buat sistem. kalau surfing intenet ok je kecik pun. huhuhu. dah buat weekend pun tak siap lagi sebab paham-paham la bukan boleh mengadap keje je macam kat opis. nak kena masak, nak layan arissa lagi. budak kecik tu pantang nampak aku duduk kat meja mengadap netbook. mesti dia pun nak mengendeng sekali nak suh aku bukak video klip gummy bear takpun video klip baby tv kat youtube. 

petang semalam meeting untuk bentang sistem. macam tak bernafas aku nak siapkan. sampai minta excuse kat bos taknak masuk meeting pagi tu demi nak siapkan sistem. bila nak cepat, macam-macam jadi. tetiba sistem aku yang ok jadi bengong lak. amik mase dekat 3 jam jugak aku nak carik kat mana punca tetiba sistem jadi bengong. lepas tu nak siapkan report, slide presentation. sampai breakfast dan lunch pun tak sempat.

dah pukul 1 lebih, aku pun redha. sistem tak siap. sebab aku kate, sistem ni sangat complicated walaupun nampak macam sonang. yang kate senang tu orang-orang yang tak pernah tau keje-keje membangunkan sistem a. sape yang buat programming, tau la susah payah nak bangunkan sistem ni macam mane. nak pulak sistem ni masa yang dibagi untuk siapkan sebulan. dikira 3 kali design database tak betul, 3 kali bangunkan sistem tak betul dan kena ubah balik sebab design database dah berubah, maka aku amik masa tak sampai seminggu untuk present apa yan aku present semalam. ekekeke. tinggal report je tak betul lagi. tapi aku present jugak sambil berkata ' yang ni tak betul lagi. tak sempat nak buat' ekekekeke.

nasib bos dan user boleh terima dan nasib baik dorang bukan nak pakai bulan ni. kalau tak, boleh kurus aku sebab mengadap sistem ni je tak makan-makan. tekojut lak encik capo balik dari jb tengok ada jeniper lopez kat rumah tengah mengadap sistem dengan mata panda. kui kui kui. aku harap ni sistem teakhir aku bangunkan sendiri. setau aku skop tugas aku tak perlu bangunkan sistem. hanya analisis, design buat report, dokumentation semua tu. tu pun bukan sket. banyak. tapi kok kenapa aku yang perlu analisis, design dan bangunkan sistem sendiri dari awal-awal aku masuk keje???

ok itu aje. nak sambung buat sistem lain lak. 3 sistem yang aku kena bangunkan sendiri dan skang kena buat serentak sebab aku yang suka bertangguh-tangguh. belum kira lagi sistem-sistem lain yang aku kena pantau. huhuhuhu. antara azam baru, taknak bertangguh  buat keje lagi.

sekian.

3 comments:

Capo Grande said...

Tak kredit pun oi...sampai ati..huhu

Kalau jennifer lopez den tak terkojuit sangat...lain la kalau miera liyana ke...huhu

wildcutecat said...

apa ada kelas miera liyana landasan kapal terbang. kui kui kui.

Capo Grande said...

I loike..huhu

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers
Related Posts with Thumbnails