Thursday, June 14, 2012

bukan saja nak cari pasal

entri ni sambungan entri pasal kasut sembonia hari tu.

selasa petang, aku ke parkson sp lagi. aku bawak kasut dan juga resit. kasut kaktih pun aku bawak sekali. sebab seperti yang aku citer haritu kami beli kasut yang sama. kali ni aku pegi dengan encik capo. masa pegi kat kaunter customer service tu aku stat nerves. sebabnya aku dalam keadaan mood normal. kalau aku tengah marah, kompem aku tak nerves.

sampai kat kaunter tu, aku cakap kat orang yang bertugas tentang hal semalamnya dan aku juga kate orang yang jawab call masa aku buat aduan, suruh datang bawak kasut dan resit. staff tu pun buat pengumuman panggil salesgirl sembonia naik kat situ. tunggu punya tunggu tak muncul-muncul. tak lama lepas tu datang sorang perempuan melayu. maybe dia supervisor untuk customer service. dia tanya apa yang berlaku. so aku citer semula. dia bawak kasut tu dan pegi kat tempat sembonia untuk compare kan. sementara tu aku tunggu kat kaunter customer service.

kemudian, supervisor tu muncul kembali dengan seorang salesgirl yang sama bangsa dengan salesgirl semalamnya tapi bukan salesgirl semalam. so, berlaku la sesi dialog ni. sesi dialog ni dalam keadaan tenang.


salesgirl: harga kasut ni memang RM99. kat kotak memang tulis harga ni.

aku: tapi kat kasut display semalam RM89.

salesgirl: itu harga masa promosi. tak perasan tak tukar. tapi memang harga kasut ni RM 99.

aku: tak kisahlah, tapi saya nampak harga yang RM89. bukan RM99.

supervisor: semalam kenapa tak datang terus kat customer service? boleh kiteorang cek terus. kenapa balik? kalau hari ni datang balik dah susah lah. kite tak boleh nak buat apa dah.


aku: semalam tengah marah. salesgirl tu pun kurang ajar. lagipun malam tu dah call customer service.


supervisor: oh. dah ada call ek. tapi harga kasut ni memang RM99. cuma promoter tak perasan, tak tukar.


salesgirl: ya betul. memang RM 99. kat kotak pun ada tulis.


aku: saya tau RM99. tapi semalam, masa tengok kat display harga kat tapak dia RM89. so, saya nak bayar harga yang saya nampak kat display.


supervisor: tapi memang haga kasut ni RM99. (asik dorang ulang ayat ni jek. sampai aku dah mula nak marah tapi kontrol lagi)


aku: ye saya tau hage RM99. tapi kat display RM89. ni dah kira MENIPU sebab letak harga lain, tapi bila nak bayar harga jadi lain. saya nak harga yang saya nampak kat display semalam.

encik capo: bawah akta KPDNK memang salah macam ni. display harga lain tapi kena bayar harga lain.



supervisor: ye, saya tau tu. salesgirl semalam kate dia sudah explain kat u yang harga kasut ni RM99


aku: masa saya nak bayar saya nampak kat resit harga tu RM99. saya yang tanya pasal harga tu. bukan dia yang explain. cashier pun dah scan masa tu.

supervisor: oh yeke. masa bayar baru tau hage RM99 ye? bukan masa test-test kasut?

aku: bukan. masa tu salesgirl takde cakap apa-apa pun. kat kaunter nak bayar tu yang baru dia cakap lepas saya tanye.

supervisor tu pun cakap dengan salesgirl yang salesgirl tu kena bayar sendiri kat aku beza harga kasut. sebab dia kata memang salah salesgirl tu sebab tak cek dan tak tukar harga.


disebabkan aku tak nak mengalah, dorang pun nampak dah mengalah. lagipun setiap point aku betul. takde yang salah. so, bukan salah aku kalau dorang lupa nak tukar tanda harga.

supervisor tu pun suruh aku ikut salesgirl tu g kaunter sembonia balik untuk amik RM10 sebab RM99 - RM 89=RM 10.

aku nampak salesgirl tu amik duit dari beg dia. means, dia memang kena bayar sendiri ganti rugi. dia bagi aku RM10.

aku: execusme, RM20. sebab 2 kasut.

salesgirl: oh...(sambil cek resit aku semula).

nampak a muka sedih dia sebab kena bayar RM20 kat aku. memang nampak kesian, tapi hak pengguna harus diperjuangkan.

masa g kat tempat sembonia tu, salesgirl yang kurang ajar semalamnya tu ada. macam tak puas hati je bila aku dapat duit aku balik. aku menjeling bila dia pandang aku. kalo nak gaduh lagi, silakan. i don't mind. i'm ready for it.





mungkin ada yang fikir, kecohnya, RM10 pun nak berkira. bukan RM50 ke RM100 ke? kan. kan.


it's not about money. (actually money is part of it ^_-), but about dignity and consumer rights.


dan lagi satu, kalau kite beli barang, bayar kurang 10 sen pun dorang akan berkira. so, takkan nak biarkan dorang amik duit aku lebih RM10 pulak kan.
 


sekian.




2 comments:

Iyiana said...

terbaaeek la kak dieb. cayalah!! ^_^

wildcutecat said...

ekekeke. tq yana. 1st time akak seberani ni.

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers
Related Posts with Thumbnails