Monday, June 11, 2012

tak kawan dengan orang macam ni pun takpe

apa perasaan ek kalau kawan kite bukak folder-folder atau fail yang kite simpan dalam pen drive atau external drive kite tanpa kebenaran? sebenarnya kejadian ni berlaku kepada aku. aku minta seorang kawan untuk copykan sesuatu dalam pen drive aku. tapi aku tak sangka pula lepas dia copy, dia pegi bukak setiap folder dalam pen drive aku dan tengok apa isi dalam dia.

walaupun takde benda yang rahsia sangat, tapi bagi aku dia sangat biadab. mencerobohi hak peribadi aku. aku tak perasan pun sebenarnya dia bukak semua isi kandungan folder dalam pen drive aku tu. disebabkan dia bertanya soalan yang aku rasa apa yang disoalkannya terkandung dalam pen drive aku, maka secara automatik aku tau dia telah bukak folder-folder tersebut. aku tak pasti semua orang sedar atau tak yang sebenarnya walaupun kita berkawan dengan seseorang, tak kira la rapat atau tak, bukan semua hal kite boleh nak menyibuk. sedangkan kalau keluarga atau adik beradik pun ada hal kita perlukan privacy, inikan pula hanya sekadar kawan. nasib baik lah dalam pen drive aku tu takde benda yang personal sangat. sekadar fail-fail keje sahaja dan gambar-gambar arissa.

tapi walaupun takde yang personal, aku tetap tak suka orang bukak pen drive aku.

sekian.



No comments:

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers
Related Posts with Thumbnails