Tuesday, November 19, 2013

dikejutkan pukul 3 pagi

Pukul 3 pagi tadi arissa kejut aku. Merengek-rengek bagitau hidung dia sakit. Aku syak dia selsema lalu hidung tersumbat. Risau aku kalau dia demam. Rasa dahi, leher dan badan tak panas. Pastu menangis nangis cakap sakit hidung. Aku tengok tak ada lah hingus. Aku amik tisu suruh arissa hembus. Tapi dia pegi sedut pulak. Tapi tak ada lak bunyi apa apa selain bunyi nafas arissa sendiri.

curi-curi amik gambar arissa tengah layan gyomi.

Mata aku punya lah mengantuk tapi takkan nak tido kalau dah arissa kejap merengek kejap menangis. Nak letak cool fever dia melalak taknak. Ni satu aku hangin. Bila tak demam atau tengah sihat arissa sibuk nak pakai cool fever. Bila tiba masa tak sihat melalak lalak tak nak pakai. Saba aje lah.

Arissa: mak, aisa sakit hidung.

Aku: arissa tebesin la. Kalau tebesin nanti selemo kelua banyak.

Arissa: macam mana nak tebesin ni? Lambat nya nak tebesin.

Aku: arissa tengok je lampu tu lama-lama. Nanti arissa tebesin la.

Arissa pun tengok lampu. Tapi tak tebersin jugak.

Arissa: alaaaaa mak. Lambat sangat nak tebesin ni.

Dekat pukul 4 pagi encik capo bangun pegi cari vicks dan panadol soluble. Tapi bukan bagi arissa minum air panadol soluble tu. Nak mampus bagi budak besar tu minum air panadol soluble??? Just masukkan dalam air panas dan bagi arisaa hidu wap yang keluar. Kompem.la nak buat tu guna taktik. Tak boleh cakap kat arissa direct.


ooops. arissa dapat detect aku amik gambar dia. budak ni ada mood dia kalau nak begambar. skang bukan mood nak begambar. marah betul dia bila nampak aku amik gambar dia.


'Arissa, meh hidu wap panadol soluble ni biar hidung yang tesumbat tu lega'

Kalau cakap camni kompem tak hingin arissa. Melalak takut lagi adalah.

So pendekatan yang digunakan oleh encik capo.

Encik capo:  arissa nak tengok magic tak?

Arissa: magic? Magic ape?

Encik capo: suruh mak buat magic.

Aku pulak blur. (Magic apobondo pulak disuruh e den buek ni?)

Pastu encik capo cakap pelahan lahan pasal suruh masukkan panadol soluble tu dalam air. Barulah aku paham. Dah amik air lepas tu panggil arissa suruh tengok. Dia tengok sikit lepas tu dia lari menyorok bawah bantal sebab takut. Magic tu maksudnya panadol soluble yang sedang berbuih-buih dalam mug bila dimasukkan dalam air panas. Tepaksa la kiteorang belakon di pukul 4 pagi tadi tentang hebatnya magic yang aku buat dalam mug tu. Pastu arissa pun bangun pelahan lahan.

Arissa: nak tengok magic lagi.

Kenalah bukak panadol soluble satu dan masuk dalam air panas. Kalia ni arissa baru berani tengok dekat2 dan excited. Bila muka dia dekat dengan mug, wap tu masuk dalam hidung dia. Pastu arissa usik-usik hidung. Legakah?  Lepas dah habis magic arissa pun dah tak mengadu sakit hidung lagi dan tak menangis lagi. Berkesankah? Lepas tu sapu vicks kat belakang dan dada arissa.

Arissa: mak, nak tengok gyomi kat tipon mak.

Aah sudah. Nak layan gyomi pulak dah pukul 4 lebih ni. Aku layankan aje janji arissa tak menangis hidung tersumbat lagi. Ingatkan lepas tu dia ngantuk lalu tertido. Tapi tak ada maknanya. Sampai ke subuh melayan gyomi. Nak tengok kucing nyanyi gyomi la, doremon nyanyi gyomi lah.

arissa tengah layan gyomi di tengah pagi buta

Bila arissa tak tido secara automatik aku pun tak tido. Encik capo memang dah menyambung tido. Tiba tiba encik capo berdengkur kuat. Aku buat-buat terperanjat.

Aku: arissa, bunyik ape tu?

Arissa: ala, ayah bedengkur je. Kejap lagi pelahan lah tu.

(Jawab arissa sambil mata sibuk tengok gyomi kat henpon aku)

Aku pun tegelak dengar jawapan arissa.


Tapi lepas tu arissa memang tak ada mengadu sakit hidung lagi. Alhamdulillah. Harap-harap tak selsema dan tak tersumbat lah hidung arissa. Budak-budak kalau selsema dan tersumbat tau lah macammana seksanya. Nak buang sendiri tak reti. Harapkan mak ayah dan wan kuasa dua (sbb ada 2 wan yang jaga arissa) la untuk jaga dan bagi ubat. Ditambah perlukan kesabaran yang berlipat ganda sebab memang kompem akan meragam siang malam pagi petang.


Ni pukul 3 pagi aku dah bangun dan tak tido terus pegi keje, peratus untuk mengantuk di opis adalah besar. Ngeeee ;-)

4 comments:

Iyiana said...

tengah musim budak demam, kena extra peka. kang demam, yang jadi mak ni la lembik dikerjakan. huhu...

wildcutecat said...

betul tu yana. antara mak dan ayah, mak lah yang akan banyak kena berkorban bile anak sakit. berkorban ngantuk, tido semua tu. tu yang jadi lembik dan lemau tu. hahahaha

mekchu said...

hahahaha golak bosar baca jawapan aisa.. hahahaha.. opssss tak bleh gelak kuat2 kat opis (lupa)

aisa, auntie ada gmbr ayah & mak aisa terbaekk pya.. kes berdengkur jugak ni.. nnti kita date ok :)

wildcutecat said...

Haha. Gambar sensored betul! Padahal tak sampai 5 min pun. Punyalah cekap mekchu mengambil peluang. Wrong time wrong place nampak gayanye masa tu.

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers
Related Posts with Thumbnails