Friday, November 29, 2013

Mengawal situasi

Arissa skang memang suka merajuk. Pantang silap sikit dia mula lah merajuk menangkup atas lantai takpun dia tutup muka dengan bantal. Sebelum tu memang dia bagi jelingan tajam kat aku dulu dengan muka tak puas hati. Punca merajuk biasa lah bila kehendak hati dia tak dipenuhi. Kalau marah sikit mulalah stat melalak dengan muka cembeng dia. Kadang-kadang memang aku marah jugak arissa sebab kalau dibiarkan menjadi-jadi perangai dia. Cuma aku seboleh boleh akan elak guna kekerasan. Kalau marah pun just tinggikan suara sikit je. Tu pun dah melalak lalak. Bila dah stat melalak memang susah dia nak berhenti. Lama pulak tu melalaknya.

Tapi biasanya aku akan pujuk dulu elok-elok. Kalau tak jalan gak aku akan pancing dengan topik yang dia suka. Contohnya sekolah, ipad,  dan zoo.

Aku: arissa ni asik merajuk dengan melawan mak je macam mana nak pegi sekolah. Nanti budak budak semua taknak kawan arissa.

Arissa: (menangis lagi tapi macam dah bagi perhatian sikit)

Aku: pastu arissa selalu kedekut menan. nanti arissa takde kawan. Nanti budak-budak kat sekolah makan coklat dia taknak bagi arissa.

Arissa: aisa pun makan coklat jugak. (Cakap sambil nangis)

Aku: tapi arissa takde bawak bekal coklat sebab mak tak bagi.

Arissa: nape mak tak bagi?

Aku: sebab arissa mengada ngada banyak lemak sangat. Sian arissa. Tengok je budak budak makan coklat sebab semua taknak kawan arissa.

Arissa: nanti aisa tolak dia kuat kuat.

Aku: lepas tu budak budak tu bawak ipad. Dia main tak bagi arissa main sekali sebab arissa suka tolak tolak orang. Tak baik tau tolak tolak orang. Sian arissa budak budak semua takut nak kawan arissa.

Arissa: ha! Budak budak bawak ipad? (Masa ni terus berhenti melalak sambil buat muka excited)

Aku: haah. Tapi dia tak bagi arissa main sebab arissa suka tolak tolak orang.

Arissa: aisa mintak maaf la kat budak budak. Pastu budak budak kasi aisa main ipad dia. Lepas tu aisa peluk dia kuat kuat. Aisa takde tolak tolak lagi. Pastu budak budak suka kawan dengan aisa.

Aku: yeke? Cane arissa nak mintak maaf?

Arissa: aisa cakap 'mintak maaf ek ek'. Pastu budak budak kawan dengan aisa. Pastu kasi aisa main ipad. (Masa jawab ni kemain excited dia. Siap dengan gaya dan memek muka minta maaf. Hahaha)

Lepas tu arissa pun kembali normal dan aku tak perlu nak marah meninggikan suara seterusnya tak perlu guna kekerasan untuk pujuk dia berhenti melalak dan mengada ngada. Phewwww...lega

Setakat ni pendekatan ni berjaya dilaksanakan untuk dah beberapa kali arissa merajuk dan melalak ni. Esok lusa tak tahu lah kan.

No comments:

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers
Related Posts with Thumbnails