Monday, November 11, 2013

Minggu kek pisang

Dalam tempoh seminggu lepas, 3 kali aku buat kek pisang. 2 kali atas permintaan encik capo. Asik merengek 'nak kek pisang! nak kek pisang!'


Lepas dah abis, tak cukup pulak. Nak lagi katanya. Nasib baik la mood memasak aku dah kembali. Maka aku tunaikan permintaan beliau. Kek pisang yang 1st aku masukkan dalam loyang 4 segi yang besar lepas tu bakar dalam oven. Yang buat kali kedua aku masuk dalam bekas cup lepas tu aku kukus. Sebabnya senang tak payah potong-potong. Aku kalau bab potong kek memang failed sebab ada besar ada kecik.
Yang kedua ni aku kukus sebab saja nak try. Masa ni jugak aku try masuk dalam cup besar sikit dan bakar. Maknanya aku buat 2 kerja serentak. Separuh aku kukus separuh aku bakar. Cuma yang bakar cup die besar sikit.


Kali ketiga aku kukus kek pisang malam sebelum berangkat pegi kursus. Yang ni memang aku volunteer nak buat sebab nak bagi emak dan kakak kakak ku. Tapi tak cukup pula untuk mak sebab kakak ada 3 kan. Maka 3 rumah hanya untuk kakak-kakak. Jadi balik dari kursus aku akan buat khas untuk emak aku. Masa buat yang kali ketiga ni sambil mengemas dapo. Memunggah semua barang dalam dapo bawak ke bilik yang kosong sebab dapo bakal direnovate keesokkannya (ahad).
Macam nak patah pinggang aku sebab malam baru stat kemas dah tu sambil mengukus kek pisang dengan perangai arissa yang asik nak merajuk dengan baju tak packing nak pergi kursus pagi esoknya (ahad) yang perjalanan beratus kilometer. Siang tu tak dapat nak setelkan sebab pegi kenduri kawin. Malam baru ada kat rumah. Aduhai...nasib baik lah aku ni super woman maka aku dapat setelkan semua sebelum pukul 12 malam.



Resepi kek pisang.
(Aku tak tau aku salin dari website mana sebab memang aku salin kat kertas je masa tu. Tq kepada tuan punya resepi. Memang sedap sangat resepi kamu ;-) ).


Bahan2


7 biji pisang berangan (pisang emas pn bole)
5 biji telur
1 cawan minyak masak
2 sudu kecil soda bikarbonat
2 cawan gula halus
3 cawan tepung gandum
2 sudu essen vanila


Cara2


1. Blender pisang, soda bikarbonat dan minyak masak sampai hancur.
2. Masukkan telur , esen vanila dan gula halus dalam bekas kemudian kacau atau guna mixer.
3. Masukkan pisang yang dah diblender tadi dalam bekas adunan telur dan gula tadi. Kacau hingga sebati.
4. Masukkan tepung sedikit demi sedikit dan kacau hingga semua sebati.
5. Masukkan dalam oven pada suhu 180 darjah selama 20-25 minit atau sehingga rasa2 dah masak.
6. Siap dan hidangkan.


Nota: Aku update blog dari henpon. Tak tau macam mana nak tulis caption kat gambar dan tak tau macam mana nak susun gambar kat perenggan.

4 comments:

Iyiana said...

sedapnya.. nak cuba la jugak.. ^_^

Hani said...

telurnya brapa bijik?? :P

wildcutecat said...

Hahaha. Tetinggal lak telur. 5 biji telur. Tq hani

wildcutecat said...

Cuba a yana. Serius sedap. Tu yang azlan asik request tu

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers
Related Posts with Thumbnails