Friday, September 9, 2011

Arissa, mak menggigil ni

petang semalam lepas keje, aku dan encik capo tengok Final Destination 5 kat MBO. lepas tengok wayang, kami pegi Giant Ampangan. masa amik Arissa wan dia cakap Arissa selsema. aku pun tekejut la sebab tetiba lak selsema. cian anak aku selsema. tapi tak demam. masa on the way balik, nampak la meleleh je hingus Arissa. terus ajak encik capo pegi klinik penawar. so kami pun berpatah balik. sementara tunggu giliran, bagi Arissa minum susu. masa tu panas betul badan, dahi dan kepala Arissa. hingus pun meleleh-leleh je. cian sangat aku nengok.

dah sampai turn Arissa jumpa doktor, doktor pun cek. nampak sangat Arissa macam pelik dan malu-malu bila doktor cek dia. kata doktor, suhu Arissa tak demam tapi panas. masa nak tengok dalam mulut, Arissa tolak dengan lidah dia benda alah apa tah yang doktor jolok kat mulut dia. macam batang aiskrim gitu. lepas tu doktor tu jolok jugak sebab nak bagi mulut Arissa terbukak. so, dia bole tengok keadaan tekak Arissa. lepas berjaya buat mulut Arissa terbukak dan suluh dalam mulut Arissa, Arissa pun macam tercekik nak muntah. tapi tak muntah. mungkin dia tak selesa tekak dia kena jolok.

lepas dah cek, kami pun tunggu kat luar bilik doktor untuk amik ubat pulak. masa tu tetiba Arissa macam tercekik dan muntah banyak kat baju dan tudung aku. disebabkan Arissa dah muntah dan nampak macam tak selesa, aku pun bawak Arissa tunggu dalam keta sementara encik capo amik ubat. masa dalam keta, Arissa main-main tepuk tangan sambil mulut dia meleter ajo. tetiba dia macam tercekik lagi. aku tepuk-tepuk belakang dia muntah sket. lepas tu macam tercekik lagi. aku terus tepuk-tepuk belakang Arissa, terus dia muntah melambak-lambak kat baju dan tudung aku lagi. memang basah kuyup sebahagian baju dan tudung aku dengan muntah Arissa. tak pe Arissa. mak tak marah pun muntah kat mak. lepas tu Arissa menangis dan menangis. walaupun dah muntah banyak, dia still macam tercekik. masa tu encik capo pun dah masuk dalam keta. terus drive balik rumah.

tapi masa on the way, keadaan Arissa makin teruk. macam dah sesak nafas. suara pun macam tersangkut-sangkut nak keluar. tapi dia terus menangis dan menangis. lama-lama macam dah lemah sangat sambil mata dah terpejam-pejam. aku gosok-gosok belakang sambil panggil-panggil nama Arissa. bila nama dia dipanggil Arissa bagi respon. lepas tu menangis dan menangis. aku memang cemas sangat. sekejap-sekejap dia macam tercekik-cekik lagi. terus perjalanan di tukar menuju ke hospital KPJ. rasa macam perjalanan lama sangat nak sampai KPJ. Arissa makin lama makin lemah. aku memang dah cemas dan menggigil-gigil. sampai saja kat KPJ, encik capo turunkan aku dan Arissa kat bahagian kecemasan. aku pun terus berlari masuk sambil dukung Arissa dan cari nurse bagitau apa yang berlaku kat Arissa. nurse tu suruh letak Arissa atas katil.

tapi kan.......................yang peliknya............................

aku masuk je dalam bilik kecemasan tu, Arissa dah berhenti menangis dan tak tercekik lagi. dia senyap je. masa nurse tu cek Arissa, Arissa macam pelik kot. dia pandang aku, pastu pandang nurse tu lepas tu Arissa senyum-senyum kat aku. tak lama pas tu dengar suara dia meleter balik seolah-olah tak ada apa yang cemas dah berlaku. semuanya kembali seperti asal. Arissa langsung tak menangis. badan dia tetiba tak panas lagi. aku pandang je Arissa masa nurse dan doktor cek paru-paru dan denyutan nadi dia. Arissa senyum-senyum je masa kena cek. aku pun senyum dan bersyukur sangat Arissa dah kembali seperti asal. macam tak pernah sakit. masa tu aku masih menggigil lagi. tapi bila dah tengok Arissa dah ok, gigilan aku pun hilang sket demi sket. masa tu aku memang busuk dan masam dengan bau muntah Arissa kat baju dan tudung. malah memang aku tak sempat nak lap pun muntah Arissa kat baju dan tudung aku. tak pe la. pedulik apa aku kalau orang nak kata aku busuk or masam. yang penting Arissa selamat.

lepas setel semuanya dan doktor dah kompemkan Arissa tak de apa-apa, kami pun balik rumah. dalam keta, Arissa senyap dan sekali sekala terdengar mulut dia meleter macam biasa. Arissa...Arissa. jangan sakit lagi ok. kau tak tau macammana cemasnya dan menggigil-gigilnya mak kau nih. syukurla tak de apa-apa yang buruk berlaku. dah sampai rumah terus bagi Arissa makan ubat sebab selsema dan batuk. malam tadi Arissa tido pun tak lena. mungkin hidung tersumbat. kejap-kejap menangis. so secara automatiknya, tido aku pun tak lena. pagi ni aku terbangun lewat sebab beberapa kali terjaga cek Arissa. pagi ni badan Arissa panas balik. tapi masih mampu tersenyum bila diagah.

Arissa cayang mak...cepat sembuh ye....^_^

dan skang...aku rasa nak demam pulak *_*. dah mula selsema dan terbersin, tekak dah gatal-gatal, dah mula rasa panas dalam dan luar badan. ok...Arissa, pass demam lah ye. mak amik demam Arissa ni ^_-.

1 comment:

mekchu said...

dia terkejut sbb kena jentik ngan apak ehh tuu...

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers
Related Posts with Thumbnails