Monday, September 23, 2013

niat nak berseronok tapi jadi seram pula

lepas baca pengalaman seram orang, mesti aku pun nak kongsi pengalaman seram aku. entri seram kali ni pasal pengalaman aku dan encik capo di bangunan pejabat kami sendiri. bukan dalam pejabat unit kietorang tapi dalam bangunan ni sendiri.

kisah ini terjadi pada hari sabtu atau ahad atau cuti umum (tak ingat pula tapi yang pasti bukan hari bekerja) pada tahun 2010 tapi aku tak ingat bulan berapa. yang pasti aku tengah pregnat masa tu.

pada petang itu lebih kurang dalam pukul 6.30 petang, aku dan encik capo hendak pergi ke pejabat kami. tujuannya ialah nak mengambil bekas bekalan makanan yang tertinggal di opis. pada masa tu aku sangat rajin memasak breakfast dan membawa bekal ke opis pada setiap hari. disebabkan tak mahu hari kerja nanti ada bau kurang menyenangkan disebabkan bekas bekalan yang tertinggal (pastinya tak basuh lagi), maka kami pun ke opis untuk mengambil bekas tersebut.

apabila sudah parking kereta, tiba-tiba aku rasa malas nak naik ke atas dan mahu tunggu dalam kereta je. opis kami terletak ditingkat 3.maka encik capo pergilah seorang diri masuk ke dalam bangunan 5 tingkat tersebut. semasa encik capo menghilangkan diri disebalik dinding, idea jahat mula menerpa dalam fikiran aku semasa itu.

'kalau dapat terperanjatkan encik capo masa dia dah turun dan keluar lif nanti, seronok jugak' kata aku dalam hati.

didalam kereta, aku pun mula merangka perancangan. nak menyorok kat balik pintu laluan tangga di tingkat G tersebut. bila encik capo keluar lif dan berjalan keluar, aku akan menerpa perlahan-lahan lalu

'huargggggghhhhhhhhhhh'

lalu encik capo terperanjat.

hahahahaha. begitulah perancangan aku.

apabila sudah nekad, aku pun mematikan enjin kereta lalu hendak membuka pintu kereta untuk keluar. baru sahaja aku nak membuka pintu, tiba-tiba kelihatan encik capo muncul dari sebalik dinding dan menuju ke arah kereta. aku kehairanan sebab takkan lah sekejap je dah amik bekas makanan tu? mengikut perkiraan akal logik aku yang hari-hari datang dan balik keje dibangunan ini, encik capo memerlukan lebih dari 30 saat untuk masuk ke dalam bangunan, menuju ke lif. menunggu lif. masuk ke lif nak menuju ke tingkat 3, kemudian nak kena bukak mangga pintu, keyin id untuk masuk, masuk dalam opis, bukak lampu lalu menuju ke bilik untuk amik bekas makanan kemudian keluar dari opis, mangga balik pintu. turun lif dan akhirnya  menuju ke kereta. semua tu memerlukan lebih 30 saat.

tapi yang peliknya belum pun 30 saat encik capo dah kembali ke kereta. aku pun tercengang-cengang enggakkk mengerti apa yang berlaku sehingga pantasnya encik capo kembali ke kereta. bila aku tanya dah amik ke bekas? encik capo jawab belum. kompem lah belum sebab memang tak nampak dia pegang apa-apapun.

tiba-tiba encik capo tanya

'ada panggil ke tadi?'

aku pun tercengang. bila masa pulak aku ada panggil dia. aku syok aje duduk dalam kereta menyusun strategi nak teperanjatkan dia. bila aku jawab takde, encik capo pun tak cakap apa-apa lagi lalu ajak aku teman naik opis sekali. maka, kami berdua pun masukklah dalam bangunan dan naik lif ke tingkat 3. lepas dah setel semua, kami pun masuk dalam kereta dan balik setelah memulangkan kunci kepada pak guard.

dekat rumah barulah bukak cerita. menurut encik capo sedang beliau melangkah menuju ke hadapan lif, beliau terdengar suara memanggil beliau. tapi aku lupa samada suara tu panggil nama dia atau abang. suara tu pulak macam suara aku. bila dia terdengar suara seakan suara aku memanggil beliau, encik capo pun menoleh tetapi tiada kelibat aku dimana-mana. dia siap pegi carik 'aku' kat balik pintu laluan tangga (port yang aku terpikir masa dalam keta nak menyorok nak teperanjatkan dia bila dia dah turun lif). encik capo ingat aku nak main-mainkan dia panggil panggil nama dan berlari menyorok. disebabkan 'aku' tiada dimana-mana tu yang dia pergi ke arah kereta sebab ingat aku dah lari masuk kereta. masa tu lah aku baru nak bukak pintu kereta sebab nak pergi laksanakan perancangan nak teperanjatkan dia. tapi aku pulak yang teperanjat sebab encik capo sedang melangkah kembali ke kereta macam tau-tau aku nak pergi teperanjatkan dia.

bila dah cerita tu, tiba-tiba rasa seram. sebab kejadian yang menimpa encik capo tu adalah saat yang sama aku terpikir nak menyorok kat laluan tangga lalu terperanjatkan dia. dalam pada aku merangka perancangan yang amik masa tak sampai 5 saat tu, masa tu lah ada sesuatu yang 'aku' sedang laksanakan tapi berbeza strategi dimana sesuatu 'aku' menggunakan taktik panggil dan nyorok. strategi aku yang real ialah nyorok dan terperanjatkan. huhuhuhu.

kenangan masa pregnant. bayangkan dengan perut macam ni aku boleh terfikir nak pegi main nyorok-nyorok balik pintu laluan tangga yang gelap dan sunyi! wtfox i'm thinking?????

bila difikir-fikir balik, nasib baiklah aku tak sempat nak laksanakan rancangan aku nak teperanjatkan encik capo tu. kalau tak...cuba bayangkan, dah lah hari cuti, pukul 6.30 petang dekat nak senja. orang lain memang takkan ada lalu lalang kat bangunan tu macam hari bekerja. aku yang perut tengah memboyot pergi menyorok kat balik pintu laluan tangga yang gelap sambil menunggu encik capo turun dan keluar lif. ada 4 kemungkinan yang aku fikir lepas kejadian tu.

1. aku menyorok, nampak encik capo keluar lif lalu aku teperanjatkan dia. kemudian encik capo teperanjat lalu aku ketawa suka hati sebab dapat kenakan dia. lepas tu aku kena sekeh dengan encik capo tapi aku tak kisah sebab sukahati punya pasal.
2. aku menyorok, nampak encik capo keluar lif lalu aku teperanjatkan dia. tapi encik capo tu tak ada apa-apa effect lalu berpaling kat aku lalu...lalu....muka bertukar jadi muka hantu.....waaaaaa....scary betul!!!!
3. aku menyorok.........dan ada 'sesuatu' menyorok bersama aku. pengsan!!!!!!!!!!!
4. aku menyorok. tunggu encik capo keluar lif. tungu punya tunggu tapi encik capo tak muncul2. tau-tau encik capo dah balik dengan 'sesuatu yang aku' ada dalam keta. encik capo tak carik sebab memang 'aku' ada dalam keta padahal aku yang sebenar sedang menyorok balik pintu. waaaaaaaaaaaaaa siot betul imaginasi!!!!


kompem aku takkan main nyorok-nyorok kat mana-mana bangunan lagi dah. gila punya idea aku dapat nasib baik tak sempat nak laksanakan. dah 3 tahun kejadian ni berlaku. tiba-tiba sedang menaip entri ni bulu roma aku meremang-remang.

owh....- _-


1 comment:

mekchu said...

haaa.. tu la ada niat jahat rupanya.. tapi kan, mula2 cerita tu mekchu dah terpikir yg datang semula x sampai 30 saat tu adalah yang merupa azlan.. arrrr ngeriiii

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers
Related Posts with Thumbnails