Tuesday, September 3, 2013

roti canai ada kudis

31 Ogos yang lepas, kami 3 beranak nak pergi ke Putrajaya. Tujuannya bukan sebab nak sambut merdeka di Putrajaya tapi sebab nak memeriahkan majlis pertunangan anak buah aku iaitu anak  kedua kepada abang aku yang sulung. nasib baik pagi tu demam arissa dah surut. kalau demam arissa masih tinggi, aku memang tak akan pergi lah ke majlis tersebut. nanti kesian pulak demam-demam dibawa ke hulu hilir dengan tempat ramai orang lepas tu dengan meragamnya lagi. huhuhu. walaubagaimanapun aku dah standby bawak choki-choki dan m&m minies dalam handbag.

arissa dah sihat. yeay!
sebelum bertolak ke Purtajaya lebih kurang pukul 10 pagi, kami singgah mengisi perut yang lapar dulu di Temiang Corner sebab berdekatan dengan rumah dan juga satu arah untuk ke highway PLUS. macam biasa, aku akan order roti kosong dua beserta milo ais. ni menu standard aku kalau ke kedai mamak.

arissa memang aku tak order apa-apa sebab budak ni kalau nak makan ikut mood dia. kalau dia nak makan, dia mintak. kalau aku tanya nak makan ke tak, jawapannya manjang tak nakkkkkkk jeeee. bila arissa nampak roti canai aku yang baru sampai, arissa pun terkinyam.

nak tengok cermin tapi tak bawak. guna camera aje. ngeee...


'mak, nak roti canai...' (aku eja ni memang ikut sebutan arissa tau)

lalu aku pun koyakkan sket roti canai aku dan bagi arissa.

'taknak, nak makan dalam pinggan' lalu encik capo pegi amik piring kosong satu.

bila dah letak roti canai yang dipotong kecik dalam piring lalu diberi kepada arissa, arissa pun ambil lalu telek-telek.

'eeee...mak ape ni?' tanya arissa sambil tunjuk kat roti canai tu. arissa tunjuk bahagian kat roti canai yang warna coklat-coklat tu.

'tu kerak dia' jawab aku.

'eee bukan lah. ni kudish' jawab arissa sambil buat muka jijik lalu pulangkan balik roti canai kat aku.

aku pun bantai lah tegelak kat situ. mana kau belajar cakap kat roti canai ada kudis arissa oi.

'ni keraklah bukan kudis' lalu aku bagi balik roti canai suruh arissa makan.

'taknak. roti canai ada kudish'

bahagian yang besar ialah roti canai yang ada kudis,
bahagian yang kecik, roti canai yang telah dinyahkudiskan 

aku pun letak balik roti canai lalu aku koyakkan dan amik bahagian dalam yang warna putih dan licin.

'nah, mak dah buang kudis die' bila arissa tengok dah tak ada kerak yang warna coklat coklat tu, baru dia makan.

jadi kerja aku lah memilih bahagian yang tak ada kerak dan asingkan untuk arissa. dia siap belek dulu kalau-kalau ada terlepas pandang kerak kat roti canai tu.

'eee mak. ada kudish lagi'

 secoit kerak pun dia boleh perasan. tak pe lah, janji dia nak makan walaupun kena bagi bahagian yang licin dan cantik je.



sekian, entri roti canai  berkudish.


2 comments:

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

yg ada kudish tulah yg sedap, Arissa.. hahaha

Hani said...

hahaha... kelakor!!!
@Seri Kandi... betul betul betul...!

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers
Related Posts with Thumbnails