Monday, December 9, 2013

Cheesekut buat mu

Semalam (ahad) bangun tido pagi tu terus buat cheesekut. Encik capo mengidam sejak makan cheesekut masa raya haji hari tu. Masa tu kakak ipar aku yang bawak balik kat kampung kuala pilah. Terkinyam kinyam encik capo sebab tak cukup sampai dia mintak resepi.

Semalam barulah aku merealisasikan permintaan encik capo. Cara buat pun simple sangat. Bahan pun senang nak cari. Rasa pun memang sedap. Aku yang tak suka makan cheese, jadi suka pulak makan cheesekut ni.

Nama dia cheesekut sebab bahan utama ialah cheese dan biskut.

Bahan2.

250gm cream cheese
Biskut lemak yang empat segi tu. Aku guna biskut hup seng
2 sudu besar susu segar (aku guna susu hl)
1/2 tin susu pekat manis

Cara2

1. Kacau creamcheese sampai kembang guna mixer.
2. Bila dah kembang masukkan susu pekat manis. Mixer lagi.
3. Masukkan susu hl dan mixer lagi.
4. Celup biskut hup seng dalam semangkuk susu segar kemudian susun selapis dalam bekas. (Celup sekejap je tau)
5. Diatas lapisan biskut, letak cheese yang telah dimixer tadi.
6. Ulang langkah 4 hingga 5 ikut berapa lapisan biskut yang kite nak. Tapi pastikan setiap lapisan disapukan cheese yang telah dimixer tadi.
7. Lepas tu masukkan dalam peti ais dan biarkan semalaman.
8. Kalau buat pagi2, malam dah boleh makan.

P/s: dah potong baru teringat nak amik gambar.

2 comments:

Effi Rahmat said...

Best2. . Nak buat..

wildcutecat said...

balik kursus nanti boleh la buat kak. sedap ;-)

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers
Related Posts with Thumbnails