Thursday, December 12, 2013

jalan singkat

alkisahnya beberapa hari lepas, aku nak beli makanan kat cafe sebab dah lapar sangat. aku beratur la disalah satu gerai yang ada kat cafe tu. barisan masa tu panjang jugak tapi sebab nak beli jugak makanan kat situ, maka beratur je lah. dalam pada aku beratur tu tiba-tiba datang sorang kakak ni. aku rasa dia bukan staff kat bangunan ni sebab dia bawa handbag ke cafe. kalau staff kat sini takkan lah turun cafe bawak handbag.

kakak tu datang, jenguk-jenguk lepas tu terus tanya sesuatu kat tokey kedai yang sedang busy siapkan order pelanggan-pelanggan yang telah beratur. dia tanya ni kat bahagian belakang gerai berhampiran dengan aku yang sedang beratur. depan aku ada dalam 8 ke 10 orang lagi manakala kat belakang ada sorang. masa tu mungkin tokey kedai tu tak dengar dia tanya sebab sibuk. kakak tu pun beratur kat belakang selang sorang dari belakang aku. aku tertarik untuk terus memerhatikan gelagat kakak tu sebab aku rasa ada sesuatu yang tak kena akan berlaku yang akan dilakukan oleh kakak tu.

kakak tu pula macam tak senang beratur. macam ada je yang tak kena. tengok sana tengok sini. lepas tu kakak tu pergi lagi sekali kat tokey kedai.tanya-tanya pasal makanan yang jual kat situ lepas tu terus dia order dan terus letak duit kat meja gerai tu melalui belakang gerai. maksudnya orang lain beratur menunggu giliran untuk sampai dihadapan gerai, dia senang-senang je order kat bahagian belakang. maksudnya di situ kakak tu potong giliran tanpa memotong barisan. tokey tu pulak, terus je buatkan makanan yang kakak tu order. hmmmm....aku tengok aje lah padahal aku dah 5 minit beratur tunggu giliran.  sepatutnya tokey kedai tu pun dulukan lah orang yang dah beratur ni. tak kiralah kalau orang yang memotong giliran ni dah bayar ke belum. boleh kot cakap secara berhemah minta beratur.


kakak tu pun satu. bukan dia tak nampak ramai orang beratur tapi sedap-sedap dia je memotong giliran orang lain. orang lain pun lapar juga tapi mampu beratur tunggu giliran untuk diambil order. senang je kan amik jalan singkat macam tu. aku tak adalah melenting atau marah kat kakak tu masa tu. aku tengok je dia. kemain girang kakak tu bila dah dapat makanan dia tak sampai seminit berdiri kat situ.  mungkin dia dah biasa buat macam tu sebab tu tak kisahkan hati dan perasaan orang lain. disebabkan dah biasa jadi bagi dia tak ada salahnya buat macamtu. bagi aku, aku kesian dengan orang macam nih sebab dah berumur tapi tak tahu adab. kalau dia oku boleh jugaklah dimaafkan. bersyukurlah sebab aku bukan jenis mulut lazer. kalau tak memang ada yang kena fire dengan ayat sinis aku.


No comments:

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers
Related Posts with Thumbnails