Friday, December 27, 2013

Mungkin tiada kena mengena. mungkin kebetulan saja.

Hari ni (khamis) hari keempat demam. Alhamdulillah dah hampir sihat sepenuhnya. Risau juga kalau demam lama sangat sebab boleh suspek denggi. Ya Allah, moga dijauhkan. Stat demam hari ahad yang lepas. Ia semakin teruk bila malam menjelma. Hari isnin lepas memang aku cuti rehat sebab ada urusan. Tapi disebabkan aku demam agak teruk maka semua rancangan dibatalkan.

Pagi isnin lebih kurang pukul 7 lebih pagi aku ke klinik seorang diri. Tinggalkan arissa dan encik capo yang masih tido. Sebabnya aku dah tak tahan. Tak boleh nak bernafas dengan hidung sebab dua-dua lubang dah tersumbat dengan hingus. Alhamdulillah boleh bernafas lagi guna mulut. Badan memang panas tapi ku gagahi juga memandu ke klinik yang terletak di ampangan. Sampai klinik, badan aku dah tak panas. Doktor kata suhu ok. Maksudnye tak demam. Demmit! Padahal malam tu sehinggalah aku memandu ke klinik leher dan dahi aku panas sangat. Aku suspek mesti doktor tu ingat aku menipu demam sebab nak mc. Sebabnya dia bagi ubat demam dan selsema je tapi tak ada ubat antibiotik. Aku tak perlukan mc la wei sebab aku memang cuti rehat.

Lepas pegi klinik,  beli breakfast siap2 sebab nak makan ubat. Dalam keadaan yang tak sihat ni memang tak kuasa aku nak masak. Sampai rumah, encik capo dah bangun. makan breakfast same2 lepas tu makan ubat. Ubat selsema adalah mengantuk lalu aku lalok. Entah pukul berapa aku sedar sebab arissa kejut berkali kali. Rupa rupanya encik capo dah keluar tinggalkan aku yang lalok dan arissa yang segar. Disebabkan aku memang tak boleh tahan mengantuk sebab dah makan ubat, aku bagi arissa henpon untuk main game. Arissa main game kat sebelah emaknya yang dah tak sedar diri.

Bila dah malam, demam dan selsema tak surut walaupun dah makan ubat. Hari selasa aku sepatutnya kerja tapi aku tak larat sebab demam makin teruk dan hidung aku masih tesumbat kedua2nya walaupun dah makan ubat dan lalok beberapa kali sehari. Disebabkan demam makin teruk aku tak larat nak drive jadi aku paksa encik capo hantar aku g klinik lagi untuk amik mc pukul 7 lebih pagi tu. Kat klinik yang sama tambah ubat batuk dan sakit tekak pulak sebab tekak perit dan dah mula batuk berkahak. Hari selasa juga hantar arissa kat rumah wan dia sebab aku pasti akan lalok dan tetido lagi lepas makan ubat. Nanti kesian arissa sorang-sorang kejutkan mak dia yang susah sedar-sedar ni lepas makan ubat. Encik capo pulak stat keje sebab amik cuti sehari. Maka tinggallah aku sendirian yang kejenya tido sepanjang hari. Tapi yang peliknya demam aku ni tak surut2. Masalahnya bila pegi klinik badan tak panas. Lepas balik dari klinik, petang tu stat panas balik sampai malam hingga pagi esoknya. Hari rabu masa cuti krismas pun aku masih tak elok2. Tak larat lagi sebab demam masih teruk.

Tapi petang rabu tu encik capo paksa keluar konon konon amik udara luar supaya cepat elok. Maka keluarlah aku dalam ketidaklaratan. Tak kuasa nak pakai shawl bagai. Tudung awning yang dah lama tersimpan tu aku keluarkan balik dan pakai. Senang. Sarung je. Lepas balik dari jalan-jalan tak surut surut jugak demam aku. Sama je. Cuma betambah tak larat la sebab dah keluar.

Hari khamis paksa diri pegi keje jugak walaupun badan masih panas, tak larat dan hidung masih tesumbat. Nanti amik mc banyak sangat apa pula kata orang. Sudahlah tak larat, sekali kena pindah tempat pula hari ni. Mengangkutlah aku barang-barang dan komputer ke tempat baru yang sangat 'awesome'.

Oklah panjangnya cerita pasal demam. Hari sabtu yang lepas sehari sebelum demam kiteorang balik ke kampung encik capo. Tido sana. Sampai dah malam. Dekat dekat pukul 8 malam. Bila nak masuk rumah, seperti yang aku amalkan, baca bismillah, bagi salam dan masuk dengan kaki kanan. Masuk masuk je rumah tiba tiba aku rasa sejuk sangat. Menggigil gigil. Tak boleh tahan sampai nak berselimut padahal belum nak tido pun. Baru pukul 8 lebih. Encik capo takde lak mengadu sejuk ke apa. Lepas tu aku rasa mengantuk yang teramat amat. Dalam pukul 10 malam tu aku tertido. Tido kat ruang tamu je. Pukul 11 lebih arissa kejut nak susu. Padahal ayah e ado. Dia nak mak e jugak buat susu. Aku bangun dan buat susu. Rupa rupanya aku sorang je yang tido. Encik capo beborak kat ruang tamu tu jugak sementara arissa main. Lepas buat susu aku terus dengan senangnya tertido semula padahal kebiasaannya kalau aku dah terjaga memang payah lah nak tido balik. Masa ni pukul 12 malam rasanya.


Tiba-tiba aku mimpi di lokasi yang sama aku tido tu. Bezanya dalam mimpi tu aku jaga. Aku sedang duduk bersila. Depan aku ada selimut warna hitam yang bersepah dan ada dua biji bantal yang bertindan. Atas bantal tu ada satu anak patung kecik yang membelakangkan aku. Anak patung singa ataupun burung warna putih yang ada jambul kuning tu. Aku tak berapa pasti . Size dia adalah sebesar ibu jari. Bertentangan dengan aku ada encik capo dan arissa yang tengah tengok aku main gitar. Aku pun main gitar sambil tengok mereka. Kemudian aku tunduk bawah dalam 2 saat. Bila aku pandang depan semula aku terkejut tengok selimut hitam tadi dah bertukar keadaan seperti sedang menutup jenazah. Elok kemas je. Anak patung tu pulak elok je dah mengadap aku dengan muka marah. Kepala jenazah tu walaupun bertutup dengan selimut hitam, tapi kepalanya menghala ke arah aku dan keadaannya pun seperti marah sangat kat aku macam anak patung kecik tadi.

Aku pun terkejut ya amat terus bangun dan nak lari. Dalam pada aku nak lari tu aku terus tersedar. Tapi aku tak boleh begerak dan suara aku tak keluar walaupun dah cuba menjerit. Aku nampak arissa dan encik capo yang dah baring sebelah aku. Aku cuba panggil encik capo tapi suara aku tak boleh keluar. Aku nampak encik capo yang baring dan sedang pegang henset dan nak letak henset di tepi bantal. Puas aku cuba gerakkan tangan nak capai encik capo dan jerit tapi suara tak keluar, badan pun tak boleh gerak.

Aku rasa macam ada yang tak kena lalu aku azan di dalam hati. Kali kedua aku azan baru aku terasa seperti dilepaskan dan suara aku boleh keluar dan memanggil en capo. Walaupun dalam keadaan sebenar aku kelihatan tido tapi aku nampak apa yang berlaku sekeliling aku masa tu. Bila suara aku dah keluar dan di dengari encik capo, aku nampak tangan encik capo menggoncangkan bahu aku lalu serta merta aku boleh bergerak dan buka mata. Sebaik aku buka mata terus aku suruh encik capo pasang ayat ruqyah. Lepas tu aku takut nak tido tapi aku tak cerita kat encik capo sebabnya. Tapi dia faham mesti ada sesuatu yang seram telah berlaku. Masa aku dah sedar tu jam baru pukul 12.45 malam.

Aku paksa encik capo untuk tidak tido sehingga pukul 4 pagi bilamana encik capo tak boleh bertahan lagi lalu tertido. Entah dah pukul berapa baru aku terlelap. Bila dah siang baru aku cerita apa yang aku alami. Memang mula2 tu mimpi. Tapi keadaan selepas aku terjaga bila nampak kain hitam jadi bentuk jenazah yang marah dan anak patung yang pandang aku dengan muka marah adalah seperti real. Kemudian aku mula demam sedikit demi sedikit sehinggalah dah 4 hari baru elok.

Beberapa bulan yang lepas arissa juga pernah diganggu. Tapi aku belum ada mood lagi nak citer pasal arissa yang diganggu di rumah, dikampung dan di hospital sepanjang arissa masuk wad dalam bulan 3 yang lepas. Ada yang aku dah cerita face to face tapi mood nak mengarang kat blog belum tiba lagi.

Sebenarnya sejak arissa diganggu dulu setiap kali tido kampung encik capo aku akan pasang ayat ruqyah sebelum tido dan biarkan terpasang sampai pagi. Tapi haritu disebabkan aku terlampau mengantuk tiba-tiba, aku lupa nak pesan kat encik capo supaya pasang ayat ruqyah.  Hasilnya, aku pula yang diganggu.

Tapi tak taulah kan. Mainan tido atau ape. Mungkin demam yang melanda memang dah ditakdirkan untuk demam bukan kena mengena dengan mimpi dan aku yang dihimpit. Aku hanya cerita apa yang aku alami je.

Sebenarnya hari ahad malam lepas dah sampai rumah seremban dari kampung, arissa ada tanya sesuatu yang buat aku seram lagik. Tapi tu nanti lah aku cerita.

Sekian

2 comments:

Effi Rahmat said...

Kena buat sesuatu.. cari puncanya.. dan buang.. bukan sesuatu yg mudah.. tapi kena..

Unknown said...

Agak mendebarkan baca entry ni...
Walauapapun, smoga sentiasa dilindungi-Nya tidak kira dimana pun..

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers
Related Posts with Thumbnails