Sunday, December 8, 2013

tunaikan impian arissa

arissa: mak, jom pegi rumah hanisah.

arissa: mak, aisa nak main dengan hanisah. 

arissa: mak, kite nak pegi rumah hanisah ke?

arissa: mak jangan abiskan kopok ni tau. aisa nak makan dengan hanisah kat rumah hanisah.


sejak pegi rumah kawan aku hani, bulan 9 yang lepas, arissa asyiklah ajak aku pergi sana lagi. tujuannya sebab nak main dengan hanisah. hari-hari itulah yang dimintanya. asal naik kereta nak pergi mana-mana mesti tanya nak pergi rumah hanisah ke? bila aku jawab tak, melalak-lalak. bila aku kata hanisah takde kat rumah balik kampung, arissa ajak aku pergi kampung hanisah sekali. adoi la hai. bila dia teringat, memang hari-hari tanya pasal hanisah. bila terlupa, memang dia tak tanya lah. oh ya, hanisah tu anak hani yang sebaya arissa.


aku: kenapa arissa asik nak pergi rumah hanisah je?

arissa: sebab aisa suka main dengan hanisah.

aku: kenapa arissa suka main dengan hanisah?

arissa: sebab ia baik. ia kasi arissa main ipad ia.

aku: arissa ni tak malu ke main ipad hanisah. kat rumah kan arissa dah selalu main ipad.

arissa: ayah hanisah pun kasi aisa main ipad. pehtu hanisah kasi aisa main game singa yang gosok gigi.


baru sampai. dah tak muat arissa dalam stroller ni sebab dah besar panjang. tapi sumbat aje lah...dio pun goma duduk dalam stroller.
bila sebut nama kawan-kawan sebaya yang arissa pernah jumpa dan main, nama hanisah jugak yang disebutnya. satu hari aku sms hani cerita kat dia pasal arissa yang selalu bertanyakan hanisah. jadi hani ajaklah jumpa sebab kesian kat arissa. bincang punya bincang, kami pun setuju nak jumpa dan jenjalan di aquaria klcc sebab memang kiteorang tak pernah pergi sana. tarikh yang dicadangkan 30 November 2013 pukul 10.30 pagi.


kami yang sedang breakfast di restoran yang aku lupa namanya. huhu. nama pelik memang susahlah aku nak ingat.

hari berganti hari, minggu berganti minggu maka sampailah 30hb. kami bertiga (aku, encik capo dan arissa) bertolak dari seremban pukul 9 pagi dengan harapan tiada jem dan senang dapat parking. dengan bantuan sygic, maka kami pun sampai di aquaria klcc dalam pukul 10.05 pagi camtu. masuk-masuk je kat ruang aquaria tu punya lah ramai umat manusia beratur beli tiket. sepanjang-panjang barisan. kami beli tiket dulu sebab hani dan family tak sampai lagi. lepas beli tiket masuk restoran yang berhampiran aquaria tu. apatah nama restoran tu. hari tu aku ingat, bila nak buat entri aku lupa. kami tak breakfast pun lagi sebenarnya. perut aku memang dah lapar sangat. aku kalau nak keluar pergi mana-mana pagi weekend, memang aku tak kuasa nak masak breakfast kat rumah. breakfast kat kedai aje.

bila arissa dah bertemu hanisah

sedang breakfast, hani dan family pun sampai. arissa pulak buat lawak. bila hanisah tegur boleh dia buat tak tau je. padahal dia lah asik menyebut nama orang tu hari-hari. yang kelakarnya boleh pulak arissa berpaling tempat lain lepas tu mulut dia senyum-senyum simpul. malu lah kononnya tu. tapi bila dah lama sikit barulah ok berkawan-kawan siap berpegangan tangan. comel je tengok diorang. lepas semua dah setel, kami pun masuk dalam aquaria tu.



tiket kat aquaria tu RM 38 untuk dewasa. kalau takde IC RM50. kanak-kanak RM 28 ( 3-12 thn) dan warga emas RM28. nasib baik lah pergi sekarang sebab kalau tunggu pergi tahun depan, arissa dah kena dibayar tiket.

kemain arissa peluk hanisah



bila dah masuk dalam, masing-masing (arissa dan hanisah) dah excited nak tengok ikan. disebabkan orang terlampau ramai kenalah dukung arissa sebab nak bagi tengok tapak sulaiman dan macam-macam ikan. bila dah tepisah 2 orang kanak-kanak tu, mulalah bertanya hanisah mana. yang hanisah tanya kat mak dia mana arissa. hahaha.


hani, hanisah, arissa dan aku. dah besar sok, arissa dan hanisah  boleh lah jadi kawan baik macam mak-mak korang nih.


bila nak jalan balik, budak 2 orang ni pun jalan berpegangan tangan balik. camtu lah sampai keluar daripada aquaria tu. lepas dah keluar dari aquaria memang perut kompem lapar lah sebab jalan je kan. dalam tu panas gila sampai basah lencun baju aku dek peluh. masa exit aquaria  tu biasalah mesti ada kedai jual cenderahati. kiteorang pun adalah beli cenderahati sket buat kenang kenangan. arissa biasalah pantang nampak mainan. aku beli la yang harganya mampu untuk dibeli. bila dah ada mainan, mulalah kawan baik jadi tak baik. hanisah nak pinjam mainan arissa lepas tu arissa tak bagi. mula-mula dia bagi lepas tu amik balik terus taknak bagi-bagi dah. sampai menangis hanisah. sian hanisah. puaslah aku mengkaunselingkan arissa mengingatkan dia macammana hanisah layan dia masa datang kat rumah hanisah dulu. barulah arissa bagi main sekejap. lepas tu amik balik. camtulah perangainya.

sama tapi tak serupa. pemenan kat tangan arissa tu menjadi punca keregangan persahabatan dorang.

masa tengah makan tu arissa pun dah mengantuk lalu tetido kat pangkuan aku sambil aku makan. dia dah lena sket baru masukkan dalam stroller. sementara tu aku dan hani pun beborak-boraklah macam-macam. lepas makan kami pun berpisah. hani dan family nak balik manakala aku dan family nak jenjalan kat suria klcc.  nasib baik arissa dah tido masa nak berpisah tu. kalau tak, maun dia melalak tak bagi hanisah balik.


kami yang di aquaria klcc. posing sebelum pegi makan.


arissa yang telah tewas, hanisah yang masih steady

pendapat personal aku, aquaria ni takde lah best sangat. sebab tak ada penguin dengan anjing laut. aku sangat suka 2 haiwan ni. lagi satu mungkin jugak aku baru pergi underwaterworld kat langkawi bulan 9 lepas. underwaterworld langkawi 2 kali best kot dari aquaria ni. tiket pun tak mahal sangat. tapi kos nak ke langkawi tu lah yang mahal. tetiba aku rindukan langkawi. bila nak pergi sana lagi nih? huhuhu.

p/s: kalau aku rajin aku buat entri kami yang jenjalan kat suria klcc. kalau aku rajin lah....;-D


******************************************


citer ni dah berlaku seminggu yang lalu. tapi aku tak rajin nak update sebab malas nak bukak pc. bila balik kerja dah penat. kadang-kadang balik lewat dalam pukul 10 - 11 malam sebab ada hal, terus tido. entri banyak gambar memang amik masa sket nak update sebab nak kena copy gambar, nak combine (kalau banyak sangat gambar) dan nak letak watermark. memang kena update pakai pc. kalau entri 1 gambar atau takde gambar langsung biasanya aku update pakai henpon je kat gmail. kalau update pakai henpon, sambil tebaring atau sambil duduk melangok pun dah boleh update satu entri.


tempat aku mengupdate blog atau surfing di rumah. ini port aku yang punya. muahahaha

No comments:

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers
Related Posts with Thumbnails