Tuesday, August 2, 2011

citer pasal sahur

dah 2 hari puasa. maknanya sudah 2 hari la aku dengan gigihnya bangun sediakan makanan untuk sahur. sebenarnya aku bukan seorang yang bangun sahur ok. masa arwah abah aku ada dulu memang aku kena bangun sahur. kalau tak, kena marah. kalau liat nak bangun, terus kena siram segayung air kat muka. terus segar bugar sebab dah lencun. ahak ahak ahak. lepas arwah abah dah meninggal memang aku jadi hantu. hantu tak nak bangun sahur. tak tau la kenapa memang aku liat sangat nak bangun. walaupun mak aku dah kejut banyak kali, aku masih tak berdaya nak bukakan mata. kadang-kadang tu rasa macam dah bangun dan sampai kat dapo, tapi tiba-tiba bila mak panggil-panggil nama, rupa-rupanya aku masih di atas katil lagi. sempat mimpi bangun sahur. huhuhu. walaupun aku tak bangun sahur, tapi aku mampu bertahan berpuasa okeh.

stat tahun ni 1st time dalam sejarah hidup aku sediakan makanan untuk sahur. yo lah, kalau aku sorang je memang kompem aku tak bangun. tapi laki den nak makan sahur. so..dah set alarm pukul 4 pagi untuk sebulan nih. tapi bangunnya dalam pukul 4.30 pagi la. pukul 4.00 tu nak bagi sedar je. pukul 4.15 nak bagi segar. pukul 4.30 pagi baru mata leh tebukak. huhuhuu. kalau masa berbuka tu ada lebih lauk, aku panaskan ajo. kalau tak, memang aku masak la pagi-pagi buta tu. dah siap hidang baru la aku kejut encik capo dan arissa.  lepas sahur, kalau tak sempat iron baju malam tu, aku iron la pagi tu. kalau tak, duduk kejap pastu terus sambung Zzzzzzzzzzzz.

tapi risau jugak kalau terlajak terbangun lewat. maklumla, bulan pose ni aku dah tukar waktu kerja. skang masuk pukul 7.30 pagi dan balik pukul 4.30 petang. pukul 6.45 pagi dah keluar rumah anta arissa. balik keje, jemput arissa pastu terus masak. satu perubahan mendadak betul. dulu aku balik keje bulan pose terus terbongkang dalam bilik. pastu nanti kena kejut kat mak aku dah nak berbuka. ni masa bujang-bujang dulu okey. skang dah kawin lain. otomatik kena tukar schedule. huhuhuhu.

pukul 4.30 pagi tadi, dalam keadaan mamai, aku telah ke dapo untuk memanaskan nasi dan lauk. disebabkan mamai, aku telah tersiram jari manisku sendiri dengan air panas yang tengah mendidih yang baru ajo masak. T_T. sangat sakit okeh. tak pasal-pasa jari ku ada gelembung udara dan lebam skang kesan kena air panas. tsk. tsk. tsk. sahur untuk esok...kena kasi mata segar bugar dulu baru ke dapo.

macam mana nak abiskan entri ni?

tamat. ^_^. kui kui kui.

No comments:

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers
Related Posts with Thumbnails